Tedy za předpokladu, že vůz nebude do jara odstaven „na špalcích“ v garáži. Podle chuti, času a finančních možností lze vše udělat svépomocně nebo svěřit profesionálům.
Asi nejdůležitějším bodem je přezutí na zimní gumy. Novela silničního zákona č. 361/2000 Sb. z roku 2011 ukládá povinnost použít zimní pneumatiky (značené M+S) při provozu vozidel na pozemních komunikacích od 1.11. do 31.3. pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy anebo lze vzhledem k aktuálnímu počasí předpokládat, že by tam mohla být. Minimální hloubka dezénových drážek nebo zářezů jsou 4 mm. Jízda bez zimního obutí je riskantní a může ohrozit váš život. Navíc hrozí v případě způsobení dopravní nehody komplikace jak s policií kvůli porušení výše zmíněného zákona, tak s pojišťovnou. Ta bude při zjišťování vašeho nároku na pojistné plnění posuzovat, zda bylo nutné v konkrétní situaci zimní pneumatiky použít nebo ne.
Pokud kupujete gumy nové, je dobré podívat se do srovnávacích tabulek různých automotoklubů. Tam lze zjistit, že nejdražší výrobek v tomto případě nemusí být vždy nejlepší. Doporučuje se pořizovat pneumatiky přímo na tu kterou konkrétní značku vozu, protože výrobci aut a pneumatik spolu úzce spolupracují a provádějí spoustu testů. Jestliže výměnu hodláte svěřit pneuservisu, je dobré včas se rezervovat, protože víte, jak je to s necháváním věcí na poslední chvíli. Třítýdenní čekací lhůta začátkem listopadu nepotěší, obzvlášť pokud potřebujete jezdit a na Dušičky napadne první sníh.
Vidět je opravdu důležité
Před mrazem je nutné ochránit chladicí soustavu. Oprava jejího případného poškození se může pořádně prodražit. Hustotu chladicí kapaliny změřte či nechte změřit a doplňte nemrznoucí směsí ve správném poměru tak, aby bez potíží vydržela do -25° C doporučovaných ÚAMK, ideálně do -30° C. Podobné je to s náplní ostřikovačů. Je pravděpodobné, že jste dosud používali jen letní směs, pak je třeba ji zcela vypustit a dolít nemrznoucí směs k tomu určenou. Protože ta původní, která zbyla v hadičkách (především v těch vedoucích ke vzdálenému zadnímu oknu), by mohla způsobit pěknou neplechu, chvíli ostřikujte do té doby, než začne odevšad tryskat dolitá nemrznoucí směs. Když už jsme u zajištění dobrého výhledu – důkladně umyjte vnitřky oken a zbavte je nachytané mastnoty. Především čelní sklo ošetřené anti-fog (protimlžícím) sprejem může každé ráno pár minut ušetřit. Výměna stěračů (mimochodem doporučovaná v půlročním intervalu) před každou zimou není tak nákladná záležitost a výrazně zvýší komfort i bezpečnost zimního provozu.
Detaily často rozhodují
Pokud už přípravě auta na zimu věnujete pozornost, je předpoklad, že s ním také budete chtít odjet. To znamená, že je třeba zkontrolovat hladinu elektrolytu v akumulátoru a případně doplnit. Baterii zároveň plně dobijte a očistěte kontakty. Abyste se i v mrazu do auta bez problémů dostali, očistěte také těsnění kolem dveří a ošetřete jej vhodným přípravkem, tedy glycerinem či silikonovým olejem. Pryč jsou doby, kdy dálkové ovládání zámků bylo znakem vyspělé technologie. Ale v případě jeho selhání v zimě oceníte, pokud máte rozmrazovač zámků u sebe a ne v přihrádce palubní desky. Ostatně v zásadě totéž platí i o kartičce asistenční služby.
Vosk jako ochránce
Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky. Pokud máte v paměti, že jste tak ne zcela dávno činili, alespoň zkontrolujte její množství a doplňte. Stejně tak učiňte s olejem. Zimní starty vyžadují jeho správnou volbu, aby jeho viskozita s nízkou teplotou nestoupla nad únosnou mez. Většina tzv. celoročních syntetických olejů tento požadavek splňuje. Zimní oleje pak mají ve svém označení písmeno W (winter). Existuje jich šest skupin. Pokud od čísla před písmenem odečteme 35, dostaneme teplotu použitelnosti. Takže olej s označením 10W by si měl zachovávat své vlastnosti do -25° C. Velice zatěžována je v zimním provozu s odletujícími kamínky posypu či soli karosérie, lépe řečeno její povrch. Drobná poškození coby potenciální ohniska koroze opravte korekční tužkou. V mycí lince pak vyberte program obsahující aplikaci vosku, který karoserii alespoň trochu chrání. A pokud tak nečiníte celoročně, alespoň v zimním období byste to měli opakovat. I když nejezdíte pravidelně na hory či do oblastí s velkým výskytem sněhu, není od věci vozit s sebou minimální zimní výbavu jako je škrabka na led, smetáček na sníh, lano na vytažení či roztažení, malá lopatka a pytlík písku na vyproštění při zapadnutí nebo startovací kabely pro případ selhání akumulátoru.
Pokud se budete řídit alespoň některými ze shora uvedených doporučení, zvýšíte tím šanci, že se vy i vaše auto bez větších problémů dočkáte doby, kdy přijde na řadu rada, že je dobré přezout ze zimních na letní gumy. Obzvlášť, přidáte-li k tomu předvídavost a um obezřetné jízdy.