K sepsání této úvahy mě "nakopl" nedávný zážitek. Ale k tomu se dostanu později.
Po více než 28 letech od listopadové změny dospívám v mnoha věcech k poznání, že některé silně zakořeněné projevy "úřední moci" se v naší zemi skutečně moc nezměnily. Ani býlí se nedá totálně zlikvidovat a překvapivě vždy znovu a znovu někde vyrazí. Vzpomínám si, jak jsem se asi před 10 lety bavila na toto téma s jedním starším německým návštěvníkem našeho archivu. "U nás to bylo podobné," řekl, "to bude trvat několik generací". Inu, po těch takřka třech desetiletích musím říct: Jak kde. Při svém minimálním jednání s úřady, např. finanční správou městského úřadu nebo Českou správou sociálního zabezpečení, jsem vcelku spokojena. Nemám ani zvláštní připomínky k zaměstnancům Českých drah nebo České pošty. Co se týče obchodů a služeb, tady jsou už velké rozdíly.
Jsme generace, která, byť často nedobrovolně, respektovala veškerá nařízení, směrnice, předpisy, zákazy, zkrátka vše, co představovalo úřad, státní moc. V širším slova smyslu tedy i obchod a služby. Rezignovali jsme, brali, co bylo, tak, jak to bylo. Nebylo v našich silách to změnit.
V mé paměti zůstávají zážitky z mládí. Jsem zpátky v 70. letech, právě jsem dostudovala a začínám učit. V obchodech, které mají prodejní dobu do 18 hodin, se zákazník při vstupu dovnitř po půl šesté vystavuje nebezpečí inzultace. Prodavačka vytírá nebo má již vytřený krám a je jen málo ochotná někoho dalšího obsloužit. Ostatně, mnohdy není už ani co nabídnout. A dávno před šestou je už obchod zamčen a pouze se případní opozdilci vypouštějí ven.....Porouchanou černobílou televizi staršího typu dáváme opravit do "komunálu". Je stanoven termín vyzvednutí. Přijíždím narychlo s kárkou (většinou v pátek po příjezdu z krajského města, kde učím), ale televize opravena není. Dostává se mi ne omluvy, jen strohého oznámení. Přijedu podruhé a přístroj opět opraven není. Ptám se tedy vedoucího opravny, kdy to skutečně opraveno bude, protože nemám čas tam jen tak jezdit. Popuzen mou poznámkou na mě arogantně vyjede: Tak si sem pojďte dělat místo nás. Na to mu já odpovídám: Promiňte, ale já mám svou jinou práci a tu byste Vy za mě asi také nedělal........Těch podobných zážitků je víc.
Po listopadu jsem díky prvním výjezdům na Západ získala i první zkušenosti, jak tam fungují služby zákazníkům. Ten si může koupit i jeden kus zeleniny nebo ovoce, prodavač v době jeho přítomnosti v obchodě samozřejmě klidně protáhne otvírací dobu, a nebude-li dodržen termín nějaké opravy, za prodlení obdrží zákazník jako omluvu slevu. Když jsem chtěla podobně i u nás pro sebe dvě cibule, rajčata nebo paličky česneku, měli mě za exota a nechtěli mi to vážit. Když jsem žádala kousek masa na dva plátky, slyšela jsem, jak se mi prodavačka posmívá před kolegyní: Plátky, plátky, asi jiného neumí. Poté, co jsem ji upozornila, co si to dovoluje, protože jsem to slyšela, zmlkla, ale ve své aroganci mě při odchodu z krámu počastovala na dálku zvoláním: A nauč (bylo mi přes 40) se vařit!.... .Nevěříte?
Zatímco se v bývalém Východním Berlíně, jak jsem při pozdějších návštěvách zjistila, situace radikálně změnila a někdejší neochotné státní prodavačky se naučily jednat zdvořile se zákazníky právě tak jako v západním sektoru, u nás stále ještě v mnoha službách panuje pocit, že zákazník má být vděčen, že mu vůbec někdo službu, byť jím řádně zaplacenou, poskytne.
Tak třeba v sousedním Německu uklízí toaletářka kabinku po každé zákaznici a za ne vždy povinný finanční obnos více než zdvořile děkuje, u nás sedí u vstupu a kasíruje, je-li momentálně někde vedle a nevidí u okénka peníze, dokáže i vyštěknout: Platila jste? Platí se předem. Máte mi vzít peníze sem, když vidíte, že tam nesedím. Nechoďte do tamté kabiny, nevidíte, že mám vytřeno? Některá se vzteká, že dostane víc drobných, jiná naopak, že má měnit za drobné.
No, a teď se konečně dostávám k té včerejší příhodě. Vlastně jsem byla jen jejím pouhým svědkem, takže mě těžko někdo může vinit, že jsem byla třeba já příliš náročná, nervózní, nezdvořilá. Stojím u pultu samostatného obchodu s píseckými uzeninami v blízkosti hypermarketu Albert. Přede mnou mladší žena, podle akcentu cizinka, která se velice snaží česky včetně ukazování vysvětlit, co chce. Než to dopoví, přijde k obsluhující prodavačce další kolegyně a ty dvě dámy se spolu začnou soukromě bavit. Zákaznice nemá šanci dokončit svou objednávku. Chce to zopakovat, ale bezúspěšně. Prodavačky si klidně cosi dlouze vyřizují a pak teprve ta druhá odchází. Očekávala bych omluvu zákaznici, ale omyl. Prodavačka na ni zvýšeným hlasem začne sypat: Nevidíte, že jsem tady něco vyřizovala s kolegyní? Po krátké pauze dodává - pracovně. To už se narozdíl od zmatené cizinky začnu vařit já a varovně poznamenávám: No, no, to snad ne!! V tu chvíli prodavačka zmlkne, najednou oslovuje zákaznici Madam a v závěru jí popřeje hezký večer.
Ano, vím, každý není bojovník. Ani já ne. Střety rozhodně nevyhledávám a neiniciuji. Ale bez trochy kuráže se nehneme z místa. Záleží na každém z nás, jak dalece si aroganci "úřední moci" pustíme k tělu. Souhlasíte? Jaké máte vy minulé i současné zkušenosti?
ilustrační foto: pixabay.com
Z moci úřední
23. 1. 2018
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní
příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke
konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv
vulgarismy.
Pro vkládání příspěvků do diskuze se musíte přihlásit
Věra Ježková
23.1.2018 17:39
Zuzko, moc hezké. Vtipné, výstižné. Ta prodavačka vytírající podlahu půl hodiny před zavřením krámu mě rozesmála. Už jsem na takové situace zapomněla. Také nejsem bojovník za lidská práva, ale někdy se ozvu. Asi jsem odvážnější, mám-li mluvit za někoho jiného než za sebe. A bohužel se mi i stává, že nereaguji a až později mě napadne, co jsem měla říct.
Naděžda Špásová
23.1.2018 17:26
Zuzko, připomíná mi to mně. Jsem bojovník a jsou věci, které u prodavaček netoleruju. Já bych to asi nevydržela a sjela je hned. Taky nemám ráda konflikty, protože jsem v nich vyrostla, ale pokud jsem slušná já, tak to vyžaduju i od těch, s kterými jednám. Bohužel to není ojedinělý úkaz. U nás v Kauflandu to je podobné. Na některých prodavačkách je vidět, jak jsou otrávené, že musí obsluhovat. Občas mě ten jazyk opravdu svrbí. Dobře jsi to napsala.
ivana kosťunová
23.1.2018 16:19
Já nevím, jestli ještě existuje učební obor "prodavačka", zřejmě se vžilo, že prodávat dnes může každý a podle toho to tak vypadá. Zrovna nedávno jsem chtěla koupit třešňovici - "nemáme" - to nevadí, tak nějakou jinou pálenku. "jedině griotku" Tak se stalo, že jsem prodavačce nápojů musela vysvětlovat rozdíl mězi likérem a pálenkou. A věřilibyste, že byla ještě dotčená ? Pěkná úvaha na aktuální téma.
Hana Rypáčková
23.1.2018 15:36
Z minulé doby ten rozdíl v chování služeb zákazníkům, u nás a na západě byl propastný. Hlavně mě zaráželo v obchodech vybrat si sama ovoce, dva plátky sýra a dvě vajíčka...Uplatńovala jsem to i tady a moje maminka se za mě styděla, že trvám na deseti deka, dvou cibulí, vajíček. Chtít ochutnat jsem zkusila jen jednou.Služby mi už připadají v pořádku, poštu nevyužívám vůbec. Na tu si lidé stěžují.Protože si lidé práce váží, jsou slušní.Taky prodavačky už jako u sousedů ,když nemají zákazníky, leští výlohy, uklízejí a vykazují činnost .Je správné se zastat neprávem osočovaného.Někteří lidé se i bojí ozvat. Tak mě i brzdí.
Helena Votíková
23.1.2018 13:39
Nemusím chodit na poštu, mě spolehlivě rozehřeje doručovatelka, která vždy zvoní na oba naše zvonky, nečeká až někdo přijde, vhodí lísteček, a když za ní vyběhnu na chodník, řekne že mi zásilku dát nemůže, že je příjemcem je osoba na tom druhém zvonku. Několikrát jsem se jí už zeptala, proč teda zvoní i na ten druhý zvonek, když tam má jména uveden. Nějak to zůstalo bez odpovědi...
Danuše Onderková
23.1.2018 13:14
S poštou mám také nepříjemné zkušenosti. Vím, že mi má být doručen balíček tak čekám doma a nikdo nepřijel, zato ve schránce se mi objevil lístek, že adresát nebyl doma a dům byl zavřený. I když jsem čekala a nikdo nezvonil, tak nepochopím jak se doručovatel dokázat protáhnout klíčovou dírkou, aby mi lístek hodil do schránky a nezapomněl ještě připsat hodinu. Od té doby si nechávám posílat balíčky do ruky, případně do uložny za nějakých 40 korun, kterou mám blízko bydliště a nemusím stát na poště frontu a chodit tak daleko.
Lidmila Nejedlá
23.1.2018 13:12
Dobře, že sis cizinky zastala, Zuzko. Já z obchodů dříve ani teď špatnou zkušenost nemám, ale zastala jsem se cizinců v autobusu, kde byl nervózní řidič.
Danuše Onderková
23.1.2018 13:05
Zatím nemám problém, asi mám štěstí na solidní prodavačky, ale jednou mi přišla paní pro zmrzlinu a stěžovala si na mladou kolegyni, že ji nechala čekat a vyřizovala si hovor. Po ukončení se sice omluvila, ale pronesla, že to byl hovor pracovní a přitom se domlouvala na koupaliště. Nechtěla, abych to s ní probrala, ale řekla, že už k ní více nepůjde.
Jana Šenbergerová
23.1.2018 13:02
Všechno je jen a jen o lidech a v lidech. Slušný člověk bude slušným člověkem v jakémkoliv společenském řádu, což se o těch druhých nedá říct, protože ti se mohou a umí přetvařovat. V kritických okamžicích se ale většinou sami odhalí. S arogancí se budeme setkávat vždycky, ale její míra bude závislá na našem postoji k ní.
Dana Tomanová
23.1.2018 12:57
Bohužel, mám hodně takových špatných zkušeností, nejen v obchodech, ale i ve službách. Dříve jsem raději odcházela nakoupit jinam a nebo trpělivě čekala na provedení, nebo doručení. S přibývajícím věkem a nabytými zkušenostmi se to změnilo. Dožaduji se toho, na co mám právo a nebojím se ohradit a nebo zastat neprůbojného člověka, který je v právu. Příklad: vzhledem k tomu, že bydlím na venkově, nechávám si zásilky doručovat do práce ( v recepci je nepřetržitý provoz, min. 2 recepční), je to rychlejší, protože se jedná o Prahu a myslím, že tím ušetřím i cestu doručovateli. Jednou se mi stalo, že na moje objednané botky avizoval prodejce doručení následující den, nejpozději do 2 dnů. Dva dny uplynuly a nic...sledování zásilky na netu: zboží je právě doručováno...třetí den odpoledne nic, následně SMS "zboží nemohlo být doručeno, adresát nezastižen"...zapátrala jsem, zboží bylo stále doručováno...čtvrtý den se ve sledování zásilky objevila zpráva, že zboží nemohlo být opakovaně doručeno a lze vyzvednout na "poště 007"...zatemnilo se mi, našla jsem si telefon na ředitelství České pošty a slušně, ale velmi razantně jsem požádala, aby mi zboží doručili následující den přesně v 10.00 hodin na uvedenou adresu, neboť nejsem ochotna pátrat po "poště 007", vystát tam frontu za 105,-Kč, které platím za doručení na místo. Druhý den poslali kurýra se zbožím a písemnou omluvu. Také to nedělám ráda, rozčílím se při tom, zabere mi to čas a vím, že stížnost vyřizuji zrovna s někým, kdo za to nemůže. Ale tyhle a podobné manýry mne vždycky dovedou spolehlivě naštvat. Nedejte se odbýt. Naopak - za dobré služby a vstřícné jednání pěkně poděkuji a popřeji krásný den.
Zpět na homepage Zpět na článek
Doporučujeme
Články z Drbna.cz
Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.
Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:
- Váš nejnovější článek
- Nejnovější komentáře k vašim článkům
- Nové vzkazy od přátel
- Nové žádosti o přátelství
JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí.
AKTUÁLNÍ ANKETA
Nakupujete vánoční dárky prostřednictvím e-shopů?
Ano, hlavně proto, že je to snadné a rychlé
Ano, hlavně kvůli výhodnějším cenám
Ano, ale jen výjimečně (např. není v blízkosti prodejna, kde bych zboží koupil(a)
Ne, hlavně proto, že zboží nevidím na vlastní oči a nemohu jej prověřit
Ne, protože nechci platit zboží kartou ani převodem