O půl milionu korun mohl přijít pětapadesátiletý Jaroslav Novotný, který si na jednom z internetových serverů vyhlédl ojeté Volvo XC 90. Vůz v plné výbavě (například interiér v kůži, nezávislé topení, zabudovaný přehrávač DVD apod.), který měl najeto zhruba 140 000 km, nabízel jeho majitel za 490 000 korun. Automobil prodával jeho majitel prostřednictvím oficiálního dealera značky Volvo, vůz měl nejvyšší, pětihvězdičkové hodnocení Cebia, která prověřuje mimo jiné stáří vozu a najeté kilometry.
„Auto nebylo přivezeno ze zahraničí, mělo kompletní záznamy z oficiálních servisů Volvo, historie vozu tedy naprosto v pořádku. Proto jsme se se ženou rozhodli, že vůz koupíme, cena se nám zdála na pět let starý automobil poměrně příznivá,“ vypráví pan Jaroslav.
Kontrola dokumentů bez problémů
Kontaktoval tedy přes regionálního dealera Volva majitele auta a dohodl se s ním na podmínkách a dni přepisu vozu. Na inzertní server Jaroslav pověsil nabídku svého starého auta a zajistili si v bance výběr peněz, domluvil si v pojišťovně uzavření povinného ručení a havarijní pojistky. Jaroslav několikrát studoval dokumenty, poslané majitelem auta – servisní knížku, kopii velkého technického průkazu a návrh kupní smlouvy. Vše bylo v pořádku, a tak už se začínal těšit na nový (přesněji ojetý) vůz. V den, kdy se prodávající a kupující dohodli na převodu automobilu, si ještě Jaroslavova manželka vzpomněla, že si její kolegyně nechala před několika měsíci prověřit kupovaný vůz u notáře, zda není vozidlo v Registru zástav. Jaroslav tedy na naléhání ženy navštívil notáře a ten za poplatek 300 korun prověřil, zda ve veřejné evidenci není uvedeno zástavní právo na kupovaném automobilu, vše bylo v pořádku.
Dopravní inspektorát zachránil statisíce
Poté, co si Jaroslava se ženou auto projeli a nechali si provést evidenční prohlídku, zamířili společně s prodávajícím na dopravní inspektorát k přepisu. Měli štěstí, přišli hodinu před zavírací dobou a vyzvedli si poslední pořadové číslo. Najednou se ale začaly dít podezřelé věci.
„Až zpětně jsem si uvědomil, že kupující začal být nějak nervózní. Stále něco hledal v tašce a snažil se zavést hovor na rádoby vtipná témata a vtipy o ženách. Přišlo mi to divné, viděli jsme se poprvé a on se mnou mluvil jako s dlouholetým kamarádem. Brzy jsem pochopil, že opravdu zakrýval svou velkou nervozitu,“ vzpomíná Jaroslav Novotný.
Mladá slečna na přepážce si vyžádala všechny dokumenty a začala potřebné údaje vkládat do počítače. „Ta společnost, na kterou je vozidlo registrováno je v insolvenci?“ zeptala se najednou slečna. Pan Jaroslav zpozorněl. Prodávající začal vysvětlovat, že insolvenci již soud zrušil. To následně potvrdila i slečna z inspektorátu, ale záhy se jí opět něco nezdálo.
„Moment, musím si něco ověřit,“ řekla slečna a odešla od přepážky do sousední kanceláře. Po deseti minutách přišla a oznámila: „Vozidlo nelze přepsat na nového majitele, je na něm policejní plomba. Podle našeho vedoucího je přepis nemožný.“
Zatímco pan Jaroslav zkoprněl, prodávající Volva se bez mrknutí oka zvedl a jen suše procedil mezi zuby: „Na shledanou“.
„Před budovou inspektorátu mi pak začal vykládat nějakou historku, že po něm jde podnikatelská mafie, že jeho firmu chce zničit konkurence a že asi na policii přišlo nějaké falešné udání. Byl jsem v šoku. Ne z jeho problémů, ale z toho, že se mě asi pokusil podvést,“ říká pan Jaroslav. Večer pak našel na internetu zprávy, kde se v několika médiích psalo o přerovské firmě, která dlužila několik desítek milionů korun a její majitel narychlo prodával firemní auta. Jedno z nich bylo i „Jaroslavovo“ Volvo.
Šlo o podvod?
Podle advokátky Simony Raškové z advokátní kanceláře Müller&Skalický bylo pravděpodobně vozidlo zajištěno pro účely trestního řízení. „Jedná se o zajštění věci, k němuž dochází, pokud nasvědčují zjištěné skutečnosti tomu, že určitá věc je nástrojem nebo výnosem z trestné činnosti. V takovém případě může soud a v přípravném řízení státní zástupce nebo policejní orgán rozhodnout o zajištění takové věci,“ uvádí advokátka Rašková.
Pro kupujícího to může mít zásadní důsledky. Právní jednání učiněné osobou, vůči níž směřují zákazy uvedené v rozhodnutí o zajištění, v rozporu se zákazy v něm uvedenými, je neplatné. Kupní smlouva by tedy byla neplatná, automobil by byl kupujícímu odebrán a jemu mu nezbylo, než se složitě domáhat vrácení kupní ceny. Pokud by nebyl vyrozuměn Registr vozidel, tato okolnost by byla zůstala kupujícímu utajena.
„Pokud má kupující podezření, že prodávající o zajištění věděl, je na místě zvážit trestní oznámení pro podezření z pokusu o podvod podle ustanovení § 209 trestního zákoníku. V uvedeném případě hrozí trestní sazba 1 rok až 5 let,“ dodává advokátka.
Pan Jaroslav měl nakonec štěstí, že dopravní inspektorát vozidlo na něj nepřevedl. Policie by jednoho dne mohla za Jaroslavem přijít a vozidlo zabavit. Jaroslav by se sice mohl soudit, ale kdo ví, zda by se někdy peněz od zkrachovalého podnikatele nebo od zprostředkujícího dealera dočkal.
Na co si dát pozor při koupi ojetého auta
Nákupu ojetých vozidel je rozhodně potřeba věnovat zvýšenou pozornost, nejen po stránce technického stavu vozidla, ale také po právní stránce. Vedle prověření CEBIE (jež zjišťuje, zda není vůz evidován jako kradený a rovněž obvykle zjišťuje, zda vůz není v majetku leasingové společnosti), lze doporučit prohlédnout rejstřík zástav (zástavní právo přechází na nového majitele, pokud je evidované ve veřejném seznamu, měl-li a mohl-li je z okolností zjistit nebo bylo-li to ujednáno, anebo stanoví-li tak zákon).
Pro další zajištění bezpečnosti převodu lze doporučit rovněž osobní účast na přepisu vozidla v Registru vozidel, před dokončením převodu není na místě hradit kupní cenu. Pokud jde o prodej vozu, již ovlivněného například insolvencí či exekučním řízení, tyto informace vyplynou ohledně osoby prodávajícího z insolvenčního rejstříku veřejně dostupného na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti, popřípadě jej získáme za poplatek v centrální registru exekucí či dotazem na Exekutorské komoře ČR.