Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost
Ilustrační foto: ingimage.com

Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost

11. 9. 2019

Na zvyšující se počet nehod, které na silnicích zavinili v posledních letech řidiči senioři, hodlá reagovat Ministerstvo dopravy řadou opatření.

BESIP dokonce zvažuje, že na vybrané silnice seniory vůbec nepustí. Senioři to považují za šikanu. Zde je otevřený dopis, který organizaci BESIP, spadajícího pod Ministerstvo dopravy, zaslal advokát Jiří Králík:

Ministerstvo dopravy
Tomáš Neřold
vedoucí oddělení BESIP
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
 
Vážený pane vedoucí,
dle sdělení Ministerstva dopravy (MD) se má Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu zabývat na říjnovém zasedání tím, že řidiči senioři zavinili v roce 2018 necelých 5 % nehod, zatím co v roce 2014 jenom 3,5 % nehod. Experti z MD ovšem mimo jiné zapomněli vzít  v úvahu, že se mezi roky 2014 až 2018 zvýšil počet seniorů o cca 120 000 osob na úkor neseniorů. Podstatná většina z nich vlastní řidičský průkaz. Odměnou seniorům za to mají být různé šikanózní a diskriminační restrikce jako například:
-  v řidičském oprávnění seniora má být konkrétně uvedeno to, že mohou jezdit jen ve svém kraji nebo jen po konkrétně stanovené silnici. Cituji I dnes "Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit," řekl Právu vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.
 -  pro seniora prakticky likvidační sankce až ve výši 25 000,-Kč za pouhé opomenutí - jízdu bez dokladu zdravotního vyšetření,
 - od ledna 2013 dokonce platí prolomení lékařského tajemství, že pokud motorista onemocní chorobou, která by omezovala jeho schopnost řídit, lékař musí tuto informaci ihned nahlásit (už jenom toto ustanovení je zralé na ústavní stížnost),
 -   další šikanózní a diskriminační restrikce, které zatím nebyly zveřejněny.
Všechna data a informace byla získána z veřejných zdrojů.

Otázka - kolik nehod v roce 2018 zavinili ti údajně neschopní řidiči senioři, které chcete šikanovat, oproti všem řidičům bez rozdílu věku?  
Celkový počet dopravních nehod v ČR v roce 2018 činil 104 764.

1)   Podle údajů MD bylo v roce 2018 v ČR řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a zavinili necelých 5 % nehod tj. cca 5 238 nehod.
Výpočet nehodovosti řidičů seniorů:  1 366 920 : 5 238 = 260,9 
       1 (slovy jedna) řidičem seniorem zaviněná nehoda připadá na 260,9 řidičů seniorů  

2)    Celkový počet řidičů bez rozdílu věku v r. 2018 byl podle údajů MD 6 078 136 osob.       
Výpočet nehodovosti bez rozdílu věku   6 078 136 : 104 764 = 58       
        1 (slovy jedna) zaviněná nehoda připadá na 58 řidičů bez rozdílu věku  
 
 3)   Poměr zaviněné nehodovosti řidičů seniorů a řidičů bez rozdílu věku   260,9 : 58 = 4,498         

Z uvedeného jasně vyplývá, že zaviněná nehodovost řidičů seniorů je 4,5 x nižší než průměrná nehodovost všech řidičů bez rozdílu věku a řidiči senioři tedy statisticky výrazně snižují celkovou nehodovost. Za to chcete seniory trestat? Při vší úctě - k těmto výsledkům měli dospět i vaši experti. Stačí k tomu elementární matematika ZŠ.

Vyžeňte zkušené, zodpovědné a opatrné řidiče seniory ze silnic a statisticky se vám nehodovost zbývajících řidičů neseniorů zvýší tak, že se budete divit. Pokud ovšem dosáhnete toho, aby všichni řidiči v ČR jezdili s takovou mírou zaviněných nehod jako senioři, budeme mít bezkonkurenčně nejnižší nehodovost v Evropě a možná i ve světě. Obdobně ve prospěch řidičů seniorů hovoří statistika bodování dopravních přestupků. Viz Informace o stavu bodového systému. Z výše uvedeného je zřejmá absurdita a kontraproduktivita vámi navrhovaných opatření.

Doporučuji vám zaměřit pozornost na ty skupiny řidičů, které mají vyšší zaviněnou nehodovost a více bodů za přestupky než senioři a očekávám, že se případné přiměřené - zdůrazňuji přiměřené restrikce budou týkat pouze viníků bez rozdílu věku. V opačném případě lze předpokládat, že si vámi plánovanou šikanu nenechají dva miliony seniorů líbit a kromě dalších právních kroků bude podána příslušná ústavní stížnost.  
 
S pozdravem
JUDr. Jiří Králík, Kotlanova 6, Brno 62800

 

 

 

auta
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.9 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Václav Müller
Možná by stálo zveřejnit a přidat statistiku seniorů, kteří dlouhodobě (více jak např. 10 let) požívají bonusu 50% na povinném ručení. Hlavním zdrojem nehod není věk, ale agresivita na silnicích. Dokud bude vítězit doktrína rychlosti nad doktrínou bezpečnosti, nebude to lepší. Klidně ať pojišťovny zavedou americký (USA) způsob pojištění, tam to trvalo mnoho let, ale zlepšila se situace až po drastických pravidlech pro pojištěnce-nedodržovatele předpisů a agresívní řidiče včetně parkování atd.
Karel Janovský
Narodil jsem se v roce, kdy byl spáchán atentát na Heydricha. Za posledních 11 měsíců jsem najezdil v ČR i v zahraničí 14 tis. km bez nehody. Nehody způsobují agresivní řidiči a ti, kteří nevěnují dostatečnou pozornost řízení auta. Páni úředníci sedí v pražských kancelářích a o životě vědí leda kulové. Možná by bylo vhodné opět si po 600 letech vzpomenout na první pražskou defenestraci!
pavel hrodek
vazeni, vzrustajici nehody jsou zpusobeny jen a pouze vzrustajici agresitivitou na nasich silnicich. nestihaji pouze reagovat, nebylo by ucelnejsi postihovat spise tuto formu rizeni ?
Miloš Picek
Pane Neřolde, jsou senioři ti, co nedodržují odstupy mezi vozidly, ti co předjíždějí v nepřehledných úsecích, ti, co se neumí řadit na křižovatkách, ti co nemají představu, jakou dráhu ujedou než předjedou jiné vozidlo. Proč jsou nehody převážně na stejných místech již řadu let po sobě. Je mi 68 let, služebně jsem byl mockrát jako řidič v zahraničí. jezdím do zahraničí i dnes. Jsem šťastný, když opustím republiku, protože jedu v naprosté pohodě. Nevím o tom, že by v Německu, Itálii, Francii, Španělsku, Portugalsku atd. měli nějaká omezení, kromě zdravotních důvodů. Důchodci jezdí po dálnicích, nikoho to nepohoršuje. Není Váš návrh jen náplastí na nedostatečnou teoretickou přípravu v autoškolách, na to, že řidiči se silnými auty si myslí. že se jím nemůže nic stát. Zaměřte se, prosím, na nové řidiče a neukázněné řidiče, aby kromě řízení uměli také ježdit na komunikacích. Zásadně nesouhlasím s globální diskriminací důchodců v ČR.
Hana Rypáčková
Taky si myslím, že je to nepodložený blábol. Už neví, co na důchodce vytáhnout, to ale nemůže projít, vzhledem k tomu, že i v Praze v městské dopravě je většina řidičů nad sedmdesát let. Jeden mi lífil, jak zaučoval maďase a jak se bál o svůj život a ti by vozili veřejnost.... Mladí riskují, nemají zkušenosti. Jsou špatné okresní silnice a jezdí tam bezohledně.To, že starý řidič může jen na úsek silnice od domu k prodejně, jsem se už setkala. Dali na ten úsek 30 rychlost, ale asi i kvůli stromům.. Mě lékař nabádá, ať si jezdím, dukud nemám problémy. Snad mu nejde o tu platbu za papír...
Ivo Celjak
Pan Neřold zřejmě neví nic o současném automobilovém světě. Kdyby své nápady konzultoval s ekonomy výrobců aut, majiteli servisů, prodejci nových a ojetých aut, zalezl by tiše do králičí nory a už nikdy nevylezl. Senioři, buďte v klidu, žádný nápad pana Neřolda se realizovat nebude.
Josef Novák
Je mi 71 let, mám najeto přes dva miliony kilometrů bez nehody, myslím, že zájem BESIPU by se měl zaměřit na mladé řidiče bez zkušeností a také na takové ty frajery, kteří si myslí, že na silnici mohou vše. Někdy mi hlava nebere, co hlavně ti mladí borci na silnici vyvádějí. Souhlasím s dopisem pana doktora Králíka a rád se připojím k hromadné stížnosti.
Jan Jirak
jsem pro podpisovou akci stížnosti
Jaroslav Havlicek
Dotaz pro JUDr Kralika K cislum: 2014 - 3.5% a 2018 - 5% - mel byste i absolutni pocty senioru ? Protoze kdyby bylo v roce 2014 treba 100tisic a v roce 2018 treba 150tis, tak by pocet nehod na 100 senioru vlastne klesl. (Protoze 2014 - 3.5 nehod na 100 ridicu a v r 2018 - 3.3 nehod na 100 ridicu). ------- Pro p. Fialu Tohle presne "Jízda napůl v protisměru, nedání přednosti pro nepodívání se do křižovatky, blikání na kruháči při nájezdu místo výjezdu či rovnou šup do protivky... Nájezd na dálnici do protivky, ignorace zipu, nezvládání jízdy v pruzích, bezdůvodně pomalá jízda," - delaji ridici, kteri neco lusti na svem smart phounu. :-) PS: mimochodem, blikani pred kruhacem je pravidlo v UK kde jsem 2 roky ridil. A vyrazne to zrychluje provoz, protoze jeste pred tim, nez vjede auto na kruhak, tak vim, jak bude dal pokracovat.
Honza Fiala
Kdyby měli dost soudnosti a sebekritiky, aby při zhoršením zdravotním stavu, snížené pozornosti, reakcích atd. sami šli odevzdat noty na úřad, nebo aspoň přestali ohrožovat ostatní účastníky, nemuselo by se nic řešit. Bohužel tak se neděje, lékařská prohlídka je jen formalita... A pak se dějí věci. Jízda napůl v protisměru, nedání přednosti pro nepodívání se do křižovatky, blikání na kruháči při nájezdu místo výjezdu či rovnou šup do protivky... Nájezd na dálnici do protivky, ignorace zipu, nezvládání jízdy v pruzích, bezdůvodně pomalá jízda, protože já se kochám (ne kvůli srnkám, mlze či jinému důvodu objektivnímu), nadjíždění doprava při odbočení vlevo, aby nikdo neprojel křižovatkou, zmatkování, špatný odhad vzdáleností a rychlostí jiných aut... A mnoho a mnoho dalších čuňáren, které neskončí nehodou jen pro duchapřítomnost ostatních. Kdyby ostatní nereagovali, omílaná statistika by byla mnohem horší.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.