Služba Tísňová péče: tlačítko, které může seniorům zachránit život
Jaroslav Lorman, výkonný ředitel organizace ŽIVOT 90. FOTO: Michal Turek

Služba Tísňová péče: tlačítko, které může seniorům zachránit život

21. 5. 2021

Organizace ŽIVOT 90 rozšiřuje svou službu Tísňová péče, která umožňuje i ve stáří žít doma s pocitem bezpečí.

„Tísňová péče je největší a nejkomplexnější službou, kterou poskytujeme, protože míří přímo do srdce našeho poslání,“ říká ředitel ŽIVOTa 90 Jaroslav Lorman s tím, že současný rozvoj služby se týká především středních Čech.

Seniorky a senioři mají na ruce nebo na krku tlačítko, pomocí kterého se kdykoliv spojí s dispečinkem. „Toto tlačítko doplňuje čidlo, které alarmuje dispečink, když v bytě dlouho nezaznamená pohyb. Stává se to například tehdy, když člověk omdlí a nestačí tlačítko zmáčknout nebo si nechá tlačítko položené na nočním stolku a upadne cestou do koupelny. Venkovní verze služby navíc podporuje i aktivní život: klienti a klientky se nemusí bát, že venku upadnou nebo se ztratí a zůstanou bez pomoci,“ uvedl Jaroslav Lorman.

Organizace ŽIVOT 90 začala jako první v republice poskytovat tuto službu už v roce 1992 a také se zasadila o zařazení Tísňové péče do zákona o sociálních službách. Díky tomu je dnes možné na ni čerpat i příspěvek na péči. „Díky projektu Žít déle doma a v bezpečí, financovanému Nadačním fondem Veolia, budeme moci poskytnout naši službu během následujících tří let minimálně 120 novým klientům a klientkám ze Středočeského kraje,“ řekl ředitel ŽIVOTa 90.

Kromě Prahy, kde je opravdu služba Tísňová péče nejvíce zastoupena, má ŽIVOT 90 větší počet klientů a klientek hlavně ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji. Díky technologické obnově, kterou prošla v loňském roce, může organizace podle Jaroslava Lormana postupně zvýšit počet až na 10 000 klientek a klientů. „Dispečink Tísňové péče se nyní sžívá s novými technologiemi a zapracovává změny, které jsou s nimi spojené, aby služba mohla expandovat do vybraných regionů mimo Prahu. Víme, že situace starých lidí zejména ve venkovských oblastech na hranicích krajů bývá velmi složitá, co se týče dostupnosti jak sociálních, tak zdravotních služeb,“ dodal.

Podle něho koronavirová pandemie mimo jiné upozornila na problém velkokapacitních pobytových zařízení, která jsou v rámci sociální politiky v České republice dlouhodobě preferovaná, a to navzdory jejich velké finanční náročnosti. Tato zařízení se na několik měsíců uzavřela a jejich klienti a klientky přišli o možnost potkávat se svými blízkými nebo vycházet ven. V některých případech došlo i k šíření koronaviru v těchto zařízeních. „Ukázalo se tak, že je ještě více potřeba podporovat terénní služby, díky kterým mohou lidé i ve stáří žít ve svých domovech. Tento způsob podpory je navíc efektivnější a umožňuje sdílet péči s blízkými. Většina rodinných příslušníků v České republice dává přednost péči o své potřebné v domácím prostředí, dokud to jen jde,“ uvádí Jaroslav Lorman.

Služba Tísňová péče ŽIVOTa 90 je z velké části financována z veřejných zdrojů, především z rozpočtu ministerstva práce a sociálních věcí, hlavního města Prahy a krajů a obcí, kde ŽIVOT 90 působí. „Tyto zdroje čerpáme zejména na pokrytí personálních nákladů služby. Tím, že je možné účtovat poplatek za poskytování služby, je část nákladů pokryta i z tohoto zdroje. V jeho výši jsme však velmi limitováni skutečností, že staří lidé v České republice mívají velmi omezené finanční možnosti, a jsou zvyklí na sobě velmi šetřit,“ vysvětluje.

Dodává, že ne všechny položky je možné ze zmíněných zdrojů financovat. “Například nákup nových zařízení, která se skládají nejen z tísňového tlačítka, ale i ze stacionárního zařízení s obousměrnou hlasovou komunikací a z čidla nepohybu, je velmi finančně náročný. Musíme jej financovat z individuálního a firemního fundraisingu. Proto jsme vděční za dar a podporu Nadačního fondu Veolia, který nám pomůže zajistit širší dostupnost služby ve vybraném regionu středních Čech,“ řekl.

Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Margita Melegova
Uvazuji presne nad tim co psala pani Jezkova, prozatim jsme dva, ale co v pripade ze zustane jen jeden z nas a deti jsou daleko.
Věra Ježková
Pro svoji maminku, která letos v lednu zemřela, jsem tuto službu před více lety zajistila. Jestli se nepletu, platila za ni 400 Kč měsíčně. Což bylo velmi přijatelné. Jednou týdně jí zavolali a zeptali se, je-li v pořádku. Někdy přijeli na pomoc. Ovšem několikrát se mi stalo, zpravidla o víkendu, že mi zavolali: „Maminka vám upadla, přijďte si ji zvednout.“ Když jsem řekla, že nemůžu, protože nejsem v Praze, odpověděli: „Tak to tam budeme muset někoho poslat.“ To se mi samozřejmě nelíbilo. I kdybych byla v Praze, maminku bych neuzvedla. Možná to byla výjimka potvrzující pravidlo, že aktivity Života 90 jsou velmi prospěšné.
Daniela Řeřichová
Organizace Život 90 působí už několik desetiletí ve prospěch seniorů naprosto příkladně. Moc jim fandím.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?