Kdy a jak se zrodil nápad vyrábět povlečení a jak jste přišli na název firmy?
Na počátku značky Lesen byl můj sen a velké hledání. Hledání kvality, zodpovědnosti, férovosti, lokálnosti a motivů, se kterými se skutečně ztotožním ne jen v oblasti povlečení. Od mala jsem utíkala do přírody. A i jako dospělá si stále nosím její kousky domů – větvičky, kytky, oblázky, jehličí, byliny... Došlo mi, že chci mít kus lesa i u sebe doma. Že chci s těmito lesními prvky usínat. Od té doby, co sama s těmito motivy pracuji, vnímám jejich krásu a křehkost ještě hlouběji, když na ně pak narazím venku. Jako byste potkali starého přítele. A na základě takového vztahu mám pak i mnohem větší zájem udržovat je naživu. Přítele ochraňovat. Při budování značky jsem myslela na svou dcerku. Přeji si, aby poznala lásku k naší krajině stejně jako já. S ohledem na celou její generaci je pro mě prioritou řemeslná kvalita, udržitelnost a vysoká životnost. A když se to celé spojí dohromady, je z toho LESEN – můj z lesa sen.
Vaší hlavní produkcí je bavlněné povlečení. Jak se s tímto materiálem pracuje a co je jeho předností?
Materiály pro povlečení jsem hledala 100% přírodní. Našla jsem prověřené dodavatele kvalitní bavlny a českou firmu, která jí umí zpracovat a potisknout kvalitním digitálním tiskem. Povlečení je ze 100% bavlny s vysokou gramáží a mezinárodní certifikací Oeko-tex® Standard 100 třída výrobků I. s atestem pro děti do 3 let. Všechno to znamená látku opravdu vysoké kvality navíc se zdravotní nezávadností. Povlečení je hebké na dotek, s jemným vláknem, měkké a málo mačkavé. Povlečení je možné prát v pračce až na 60 °C. Máchání a odstřeďování mu nevadí. Můžete ho sušit v bubnové sušičce při nižší teplotě (studené sušení). Nejraději ale schne samo na sušáku.
Kde získáváte materiál a neovlivňuje jeho dodávky současná pandemie?
Materiál mi dodává česká firma s dlouhou tradicí, která zpracovává režné tkaniny z bavlny vypěstované v Pákistánu. Problémům s pandemií Covid naštěstí čelit nemusím. Do budoucna se však chci soustředit i na další udržitelné materiály, jako je biobavlna, bambus či tencel.
Kdo je autorem návrhů motivů na vaše ložní prádlo?
Motivy kreslím vlastní nebo ve spolupráci s českými ilustrátory. Všechny motivy jsou nejprve ručně namalované na papír. Následně jsou s péčí přeneseny do digitální podoby a tištěny na látku.
Jaká je filozofie těchto návrhů?
Na našem povlečení najdete výhradně vzory z českých luhů a hájů. Vracíme domů listy borůvčí a čápy namísto avokád a plaměňáků. Začněme si znovu vážit české přírody. Připomeňme si krásu jejích detailů, povyšme ji na to nejkrásnější, co se dá na celém světě obdivovat. Ohled na naši přírodu a její budoucnost je pro mě zásadní. Věřím, že jen pokud si něčeho skutečně vážíme, máme potřebu to ochraňovat. Ochraňovat, z čeho pocházíme. Spokojit se s tím, co už máme.
Kdo vaše povlečení šije?
Povlečení šijeme samozřejmě také v Čechách a to v sympatické Chráněné šicí dílně Fokus, s.r.o. v Mladé Boleslavi. Je pro mě také podstatné, jak se chováme k ostatním – dát práci s fér podmínkami dalším lidem, ideálně těm, kdo to potřebují nejvíc. Zajistit, aby se měli v práci dobře, měli čas na svůj skutečný život a dostali dostatečně zaplaceno. Vybírat dodavatele, kteří mají stejné hodnoty jako já.
Kolik kusů ho měsíčně prodáte a jaké jsou dodací lhůty?
Každý měsíc překonáváme v objednávkách předchozí měsíc. Zákazníci se nám vrací a to je pro nás důkaz, že naše zaměření na kvalitu, lokálnost a krásu české přírody je krok správným směrem. Nešijeme velké zásoby a nehromadíme zboží, které by se neprodalo. Neděláme kolekce, které za chvíli zestárnou. Nenabízíme velké výprodeje. Nechceme impulzivní nákupy. Chceme, aby si zákazníci doma změřili své peřiny a polštáře, se vzorníkem v ruce se v klidu zamysleli a pak si objednali své vysněné povlečení, které si budou hýčkat a budou se do něj chtít ještě mnohokrát zachumlat. Standardní rozměry peřin a dvě velikosti polštářů posíláme obratem a povlečení na míru naše šikovné švadlenky ušijí do 2-3 týdnů.
Hodláte rozšířit nabídku a na co byste chtěli zaměřit v budoucnu svoji pozornost?
Kromě kroků k větší udržitelnosti se zaměřujeme na rozšíření motivů, ale i produktovou nabídku o další nezbytnosti do ložnice. Připravujeme e-shop, marketingovou kampaň a hlavně nás to neskutečně baví.