Na našem portálu pouštíme pravidelně seriál Abecedy vzdělávání pro seniory, který je zaměřen na moderní technologie. Česká spořitelna se již několik let ale usilovně věnuje také finanční gramotnosti u dětí v projektu s názvem Abeceda peněz. Co v něm dětem nabízíte, co se u vás mohou naučit?
Abeceda peněz je aktuálně největší program finančního vzdělávání v Česku. Naším cílem je, aby každé dítě v zemi mělo přístup k výuce finanční gramotnosti. Zapojili jsme proto už desítky lektorů a stovky našich vlastních zaměstnanců. Věnujeme se dětem v mateřských školách, žákům základních škol i dospívající mládeži. Někdy osobně, někdy online, jak kdo potřebuje.
Jakým způsobem je učíte?
Vyvinuli jsme pro děti program, který je plný zábavy, her, soutěží. Pro každou věkovou skupinu zvlášť. Pro školkové děti máme namluvené vzdělávací pohádky nebo zábavné kartičky s hádankami. Školáčky necháváme hrát si na dospělé. Ti větší si s námi mohou na vlastní kůži zkusit, jaké to je, podnikat. Zkrátka necháme je vše si vyzkoušet, osahat, ale v bezpečném prostředí a pod naším plným dohledem.
Spolupracují i děti v pubertě, které jsou třeba už na střední škole?
Speciálně pro tuto věkovou skupinu jsme připravili počítačovou hru Tajuplná cesta. V ní se všechno naučí. Ale díky napínavému ději si toho mnozí ani nevšimnou. Až zpětně zjišťují, kolik nových informací si ze hry odnesli.
Možná někoho napadne, proč má právě Česká spořitelna vést děti ve školách k finanční gramotnosti?
Dnes a denně se bavíme s lidmi o penězích. A nejen ze zkušenosti, ale i z rozsáhlých průzkumů víme, že rodiče si uvědomují, že odpovědnost je na nich. Oni by měli být ti, kdo naučí děti hospodařit. Jenže zároveň jedním dechem přiznávají, že sami nevědí, jak na to a potřebují pomoc od škol. Mezi učiteli je obrázek podobný. Nemají čas ani dostatek podkladů, priority jsou jinde. My v České spořitelně se snažíme lidem pomáhat. A jejich bezpečné hospodaření je naší prioritou. Proto jsme se rozhodli využít své síly i možnosti a vyvinuli jsme Abecedu peněz. Vnímáme to jako vklad do budoucna nám všem, celé naší společnosti
Poradil byste, od kdy je dítě již dostatečně vyspělé na to, aby mohlo samostatně hospodařit s kapesným?
Jakmile dokáže trochu počítat, je dobré s kapesným začít. U malých dětí stačí desetikoruna týdně. Důležité je, aby mohly získat vlastní zkušenosti a třeba si i párkrát nabít nos. Jen tím se naučí, že když vše utratí první den, později mít nebudou. Nebo že když si teď koupí dvě lízátka, nezbude na plyšáka. Můžeme jim to donekonečna opakovat, ale vlastní zážitek, třeba negativní, jim dá nejvíc. Výhodou je, že čím jsou děti menší, o tím menší částky jde.
Jak mohou rodinní příslušníci podpořit své děti v této oblasti, co radíte rodinám ve výchově ke správnému zacházení s penězi?
Je potřeba se o děti a jejich vztah k penězům zajímat. Nestačí jednou týdně vyplatit kapesné a hotovo. Ptejte se, co mají s penězi v plánu, ukazujte jim možnosti, nabízejte pomoc. Rodiče na to možná nemají čas, ale prarodiče třeba už ano. Pomozte dětem porovnat ceny hračky, kterou si chtějí koupit, bez ohledu na to, jak ošklivá a zbytečná je. Vezměte je na trh nebo vyrazte společně na nákup a hrajte si. Třeba se zkuste společně vejít do omezeného rozpočtu. Nebo můžete zjistit, kolik stojí suroviny na jednu bábovku. Na výletě společně zkoumejte, jestli je výhodnější vlak nebo autobus. Dá vám to spoustu zajímavých zážitků a dětem ten nejlepší vklad do budoucna. Dejte vědět vnoučatům, ať se s paní učitelkou do programu přihlásí. Jde to jednoduše přes www.abecedapenez.cz