Pokud letos oči vnoučat nebudou zářit při pohledu na váš dárek v podobě klasické hračky, nesmutněte ani si nedávejte vinu. Tyto Vánoce totiž jsou mimo jiné charakteristické vývojovým posunem společnosti k vysoce technicky vyspělým zařízením, vývojem, který neminul ani děti. Ano, již ty osmileté si přejí vlastní tablet nebo laptop, aby si je nemusely půjčovat od rodičů. iPod přitom už v té době mají dva roky.
Producenti hraček se podle francouzského listu Le Monde musí přizpůsobit nejen technické revoluci, ale i společnosti procházející hlubokou změnou. Výrobci jsou obětí fenoménu, kterému se říká 'věková komprese'.
„Znamená to, že děti se v mnohem mladším věku cítí být staršími,“ řekl Eric Rossi, generální ředitel společnosti Vivid Europe, která vyrábí například chlupaté hračky Smasha-Ballz. Příčinou tohoto fenoménu je podle něj technický vývoj, ale také vystavování dětí médiím, ať už jsou pasivní v podobě televize nebo aktivní, jako je internet nebo mobilní zařízení. „Děti rostou rychleji než kdy dřív, a tudíž je nezajímá trh s hračkami. Poslední, kterou dítěti můžete koupit, je tak kolem devíti let, zatímco před dvaceti lety to bylo přes jedenáct let,“ uvedl Rossi.
Videohra pro celou rodinu
Tento fenomén, který výrobci hraček studovali dlouhou dobu, nicméně nenastává každý rok. Například loni tak citelný nebyl. Tehdy mnoho velkých jmen mezi výrobci hraček přišlo na trh se specifickými produkty, které měly úspěch i mezi staršími dětmi: Hasbro uvedlo rotující kolečka Beyblade a dětské pistole Nerf, Lego mělo sérii Ninjago a Mattel představil upíří panenky Monster.
„Jenže nové formy technologií jsou nyní součástí každodenního života dětí, které jsou k nim přitahovány víc než k tradičním hračkám,“ podotkla Florence Pilardová, marketingová manažerka firmy Meccano, výrobce tradičních stavebnic.
Některé rodiny se proto vůbec nerozmýšlejí utratit celý rozpočet na hračky pro své potomky na herní konzoli do obývacího pokoje nebo počítačovou hru, která bude společným dárkem pro všechny děti. A už děti od sedmi let si Ježíškovi píší o produkty určené dospělým.
Jak dětem „vnutit“ hračku
Ztrátu tohoto cílového trhu nicméně vyvažuje jiný fenomén, kterým je čím dál tím vyšší počet rozvedených rodičů. Mimo jiné to znamená, že děti zhusta dostávají dvojnásobek dárků. Hračkářům přispívá také fakt, že prarodiče dětí dnes průměrně žijí mnohem déle.
„Přesto nyní zapojovat víc akcí, abychom děti nalákali,“ vysvětlil Rossi. „Za stejnou cenu jako dříve teď naše plyšové hračky dokážou dělat víc věcí. Když zmáčknete určité místo na jejich těle, udělají nějakou akci a navíc vydají zvuk, zatímco dřív dělaly jen jedno nebo druhé.“
Také firma Meccano byla nucena změnit strategii, aby dokázala dál vyrábět hračky, které budou pro starší děti zajímavé. Proto se nyní soustřeďuje na postavy z počítačových her, které děti znají. „Devět z deseti dětí v současnosti hraje počítačové hry,“ uvedla Pilardová.
Proto společnost Meccano koupila licenční práva na Rayman Raving Rabbids, Sonic a Gears of War a současně vyvíjí specifické produkty, které si mohou děti samy postavit. „Doufáme, že se tímto způsobem udržíme na tomto trhu o něco déle,“ dodala Pilardová.