Lidé mají díky systému pojištění vkladů jistotu, že o své peníze v případě krachu finanční instituce nepřijdou. „Vklady v bankách, stavebních spořitelnách i družstevních záložnách jsou pojištěny až do výše ekvivalentu 100 000 euro, tedy asi 2,5 milionu korun. V případě krachu některé z finančních institucí dostanou její klienti své vklady zpět nejpozději do 7 pracovních dnů,“ vysvětluje ředitelka Garančního systému finančního trhu Renáta Kadlecová a dodává, že tato lhůta platí pouze pro české banky.
https://www.youtube.com/watch?v=GOSlcnqmzDo
V případě krachu banky, která má na území České republiky pouze pobočku, spolupracuje domovský systém pojištění vkladů s českým Garančním systémem. Náhrady pak vyplácí Garanční systém prostřednictvím Komerční banky. Lhůta pro výplaty náhrad může být delší, neboť v některých zemích EU je do konce roku 2023 stanovena na 10 pracovních dní a může být v případě výplaty prostřednictvím jiného systému pojištění vkladů ještě o další 3 dny prodloužena. Přínosem pro klienta banky je to, že vše proběhne v českém jazyce a není potřeba cestovat nikam do zahraničí.
Má-li člověk uložené své peníze v bance nebo družstvu v zahraničí či v bance která v České republice poskytuje služby bez založení pobočky, je postup při krachu odlišný. Pokud nemá finanční instituce sídlo nebo pobočku v České republice, probíhá výplata náhradu vkladů v zahraničí – a to v zemi, ve které si klient svůj vklad uložil. Výplata náhradu vkladů se pak řídí pravidly příslušného státu. Garanční systém se na výplatě těchto náhrad nepodílí.
Dobou zprávou však je, že limit pro pojištění vkladů je v celé EU totožný – jedná se o ekvivalent 100 000 euro. „Termíny pro spuštění výplaty náhrad, doba jejich trvání nebo způsob jakým se náhrady vyplácejí se může lišit. O všem musí vkladatele informovat jeho finanční instituce,“ uzavírá Renáta Kadlecová.