I když v první řadě jsou určeny pro nejstarší generaci. Na podrobnosti jsme se zeptali Andrey Hutkové, manažerky vzdělávání seniorů v České spořitelně.
Přímo v pobočkách učíte zejména seniory, aby byli „digitálně gramotní“. Je rozdíl mezi kurzy České spořitelny a například Univerzitou III. věku?
Naše vzdělávání stavíme zejména na individuálním přístupu. Kurzy se konají každý měsíc a jsou určeny vždy pro menší počet účastníků, maximálně pro osm lidí. Naši poradci tak mají možnost vše každému ukázat přímo v jeho chytrém telefonu. Účastníci chodí na kurz jednou týdně po dobu jednoho měsíce. Postupně si osvojí základy práce s chytrým telefonem a vyzkouší si používaní aplikací, bezpečné chování na internetu, vyřeší se individuální dotazy. Nakonec si vždy najdeme čas i na další témata, jako je třeba bankovní identita nebo co vše si člověk může přes chytrý telefon dnes vyřešit, aniž by musel někam osobně vyrazit.
Portál i60.cz v průběhu roku s Českou spořitelnou spolupracoval na seriálu k tématu bezpečnosti v digitálním prostředí. Jaká nebezpečí v současné době v této oblasti hrozí?
Útoky podvodníků se mění každý kvartál. Reagují na aktuální témata, která společností, takže když například stát začne pomáhat formou příspěvků na bydlení, podvodníci ihned začnou rozesílat SMS, v nichž se tváří jako Ministerstvo práce a sociálních věcí a chtějí z klientů získat údaje ke kartě nebo do internetového bankovnictví. Tvrdí, že je potřebují kvůli registraci. Je to samozřejmě podvod, protože žádná instituce ani osoba po vás nikdy nesmí chtít přihlašovací údaje do bankovnictví, stejně tak vaše heslo apod. Pokud vám chce kdokoliv nějaké peníze zaslat, stačí mu proto znát číslo vašeho účtu. Jindy je zase v módě volat a vydávat se za bankéře, který vám zachraňuje peníze. A opět, chce po vás získat údaje do vašeho internetového bankovnictví nebo veškeré údaje ke kartě. O ty by si skutečný bankéř nikdy neřekl. Podvodníci tlačí, manipulují, straší… Navíc jsou bohužel velice věrohodní. Často se představují jako falešný zaměstnanec banky nebo přímo Policie a pracují s momentem překvapení a emocemi. Naštěstí máme nyní velmi efektivní řešení, jak falešným telefonátům předcházet. Klienti s aplikací George klíč si mohou snadno ověřit, zda jim volá skutečný bankéř.
Při výuce používáte videa, která přesně ukazují taktiku podvodníků. Odkud tyto informace berete?
Za tvorbou videí je bezpečnostní tým a tým Ombudsmana České spořitelny. Prostřednictvím krátkých filmů tak můžeme ukázat skutečné incidenty páchané na konkrétních lidech. Protože nejlépe se každý poučí z reálných situací.
Videa jsou součástí školení, která pořádáte po celé republice?
Ano. Pokud by chtěl někdo tyto případy sledovat, najde je také zde, na našem Youtube kanálu Bezpečnost a ochrana dat České spořitelny. Jsou zde i popsány nejčastější praktiky podvodníků, které neustále doplňujeme.
Jedna účastnice vašich kurzů z Brna píše: „Podobné krátkodobé kurzy pro seniory pořádá v Brně i Vodafone, Mahenova knihovna, městská část Brna a další. Pokud je mi známo, některé z nich mají i své studijní materiály, nikdo z nich ale nemá videa. Díky České spořitelně za tento nápad! Úžasně pomáhá! Některých kurzů jsem se zúčastnila. Musím konstatovat, že Česka spořitelna byla nejlepší!“ To je nějaká vaše fanynka?
Víte, my už se vzdělávání věnujeme hodně let. Abeceda vzdělávání pro seniory si ověřovala obsah kurzů přímo s jejich účastníky. Senioři se tak stali spolutvůrci programu. Díky tomu je učíme přesně to, co potřebují, a takovou formou, jakou se to chtějí dozvědět. Ladili jsme s nimi tempo kurzů, texty do manuálů, formu zmíněných videí. Stále se snažíme dělat kurzy na míru, a hlavně aktuální. Tak aby naši žáci byli stále v obraze. Letos i v příštím roce se třeba na konci kurzu ještě věnujeme bankovní identitě. Účastníci zjistí, že si přes chytrý telefon a svoji banku dokážou vyřešit například příspěvky, a to bez front, opisování dat z občanek a papírování. Takže pomalinku přidáváme i nové věci, s ohledem na současnou nelehkou dobu.
Učíte převážně seniory. Může se na kurz zdarma přihlásit i někdo mladší?
V praxi se ukazuje, že chodí i mladší žáci, třeba lidé, kterým jejich profese neumožnila vyznat se v digitálním prostředí. Pak chodí i pokročilí žáci za novinkami, naopak v poměrně vysokém věku. Jsme v každém regionu, tak ať přijde, kdo potřebuje. Kapacitami jsme dokázali pokrýt prozatím šedesát měst, v příštím roce budeme svou působnost rozšiřovat dál po republice. Poradci, kteří kurzy vedou, se speciálně vzdělávají. Jsou dobrovolníci, nadšenci, které baví učit hlavně seniory.
Jste banka. Při výuce propagujete produkty České spořitelny?
V žádném případě nenabízíme během kurzů produkty banky. Vzdělávání poskytujeme jako společenskou aktivitu. Jsme nejstarší banka v Čechách a máme ve svém portfoliu necelý milion klientů ve věku čtenářů I60tky. Mohou přijít i jejich přátelé, blízcí… Nikoho se u vchodu neptáme, jestli je naším klientem. V dnešní době většina lidí stejně využívá více bank najednou. Kurzy nejsou o produktech, ale o vědomostech.
A teď čistě prakticky, jak se do kurzů přihlásit?
Jsou dva způsoby, jak se lze přihlásit: buď zavolejte na naši linku 736 525 736, kde vám dáme informace a zapíšeme vás na kurz. Nebo napište e-mail na proseniory@abeceda-vzdelavani.cz, a my vám odepíšeme, kdy můžete kurz absolvovat.
Co budou lidé na kurzu potřebovat?
Stačí si vzít s sebou jen svůj telefon, zbytek účastníci dostanou přímo na kurzu − tištěné materiály a kafíčko a vodu. Kdo chytrý telefon nemá, může samozřejmě přijít také. Někteří účastníci poslouchají vše jako přednášku a pečlivě si promýšlí, zda si chytrý telefon pořídí.
Kde všude kurzy probíhají?
Jsme zatím v šedesáti městech a příští rok se opět rozšiřujeme. Doporučujeme se informovat na naší lince 736 525 736, která slouží pro celou ČR. Zavolejte a my vám řekneme, jestli už jsme i ve vašem městě.