Přemýšlení seniorky: Dovolte nám zažívat pocit, že jsme stále potřební a platní členové společnosti
Ilustrační foto: Pexels

Přemýšlení seniorky: Dovolte nám zažívat pocit, že jsme stále potřební a platní členové společnosti

23. 3. 2023

Narodila jsem se v roce 1957 a patřím do sociální skupiny, kterou shrnují pod pojem důchodce, senior či starší člověk. Zkoumají nás, popisují nás, říkají nám, jak se máme smiřovat s přibývajícím věkem.

Ale ze zkušenosti vlastní i mých vrstevníků mám stále silnější pocit, že o nás nic moc nevědí. Všechno se nedá změřit a vložit do tabulek.

Stalo se módou každou novou generaci onálepkovat (X, Y, Z), prozkoumat a popsat, čím se liší od generace předcházející. Přitom nás, starší lidi, hází do jednoho pytle. Moje maminka se narodila v roce 1934. Svoje dětství prožila za první republiky, do školy chodila ve II. světové válce. Já jsem se narodila v padesátých letech během utužování komunistického režimu a do školy jsem chodila v době okupace vojsky Sovětské armády a normalizace socialistického režimu. Přesto nás obě řadí mezi seniorky, jako kdybychom byly stejné. Podle WHO tomu tak není. 60 – 74 let je ranné stáří a 75 – 89 je vlastní stáří.  Každá z těchto skupin má jiné potřeby, jiné limity a jiné priority. Jedno ale společné máme. Obě jsme ze svého platu přispívaly prostřednictvím daní na penzi svých rodičů. Obě jsme přitom vychovaly dvě děti, aby i ony jednou přispívaly na penzi nám. A nebyla to doba blahobytu ani před válkou, ani po válce, ani v období okupace, ani v letech 80tých, kdy se narodily moje děti, ba ani v bouřlivých Devadesátkách, ve kterých jsem nepřekvapivě nezbohatla.

Přesto to oběma našim generacím připadalo takhle v pořádku. Děti se přece o své rodiče „na vejminku“ staraly vždycky. Jen to byla podpora přímá ( a v mnoha zemích světa je tomu tak dodnes). Až pak začal peníze prostřednictvím daní vybírat a přerozdělovat stát a začalo se tomu říkat starobní důchod. Ten pytlík, do kterého nás starší 60. let naházeli, se začíná neúměrně zvětšovat a také přibývá těch, kteří na něj lepí nálepky „nežádoucí“. K tomu klesá porodnost, ubývá dětí, které nás podporují, a jak se mění  jejich hodnoty, oddalují svůj nástup do práce. Dříve lidé pracovali, aby uživili rodinu, dnes se chtějí především bavit. Věk, kdy si páry pořizují první dítě, se neustále zvyšuje. Moje maminka mě měla v 23, já své první dítě ve 26 a moje dcera ve 28. Jsme čtyři žijící generace, které se navzájem podporují a pomáhají si. Když se rozhlížím kolem sebe a přemýšlím si, kolika generační rodina vznikne, když průměrný věk prvorodiček v Praze překračuje 34 let? V 70 letech budou jejich maminky poprvé babičkou? Zažijí děti dětí prababičku? Ne, my seniorky to nemůžeme změnit, ale stát ano. Když bude vůle!

My máme dost práce se svým vlastním bojem. Bojem s věkem. Jsme totiž stále „mladší“. Moje maminka šla do důchodu v 54 letech a potom ještě chvilku pracovala. Já jsem dostala nárok na starobní důchod o 10 let později, v 64. I já ještě porád trochu pracuji, dokud mě budou chtít. Pravdou je, že jsem se na zasloužený odpočinek těšila. Přinesl mi svobodu v rozhodování, zda a jak dále pracovat a každý den mám pod polštářem kapesné. Ono je to proti přírodě ráno vstávat podle budíku, cestovat do práce (zažila jsem i 60 min tam a 60 min zpět), 8,5 hod  trávit činností, pro kterou jsem se tak úplně sama nerozhodla a pod instrukcemi, jak mám svou práci dělat. Měnila se doba, měnili se šéfové, měnily se instrukce, ale  povinnost účastnit se pracovního procesu, za socialismu se tomu říkalo „právo na práci“, zůstávala. Následovala druhá směna v domácnosti a výchova dětí. A koníčky, záliby, zábava? Kdy jsme se to měli naučit? Jak radostně využívat volný čas, teprve hledáme. A k tomu se nutíme přijmout skutečnost, že už nejsme potřební a nemáme jak být užiteční. Oddaluji tu chvíli a proto trochu do práce chodím. Nejem kvůli příjemnému přilepšení, ale potřebuji vědět, že mám pro společnost pořád nějakou hodnotu. Moje hlava se tak musí namáhat, kombinuje staré s novým, neustále se něco učí a provazuje se zkušenostmi, které mladší generace ještě nemá. Já vím, že zkušenost je nepřenosná a že si na mnoho věcí musí přijít sami, ale to neznamená, že i oni musí zkoušet lít vodu do kyseliny (jako manžel tety Kateřiny ze Saturnina). Snad alespoň mohu ukazovat, jak se naučit soustředit na řešení. Ze šťourání se v problémech ještě nikdy žádné řešení nevzniklo, jen organizmus zbytečně zaplevelují devastujícími emocemi. Takhle se dopaminové štěstí nevyrábí.

Ano, organizujete pro nás University třetího věku. Také na jednu chodím. Učí nás tam něco, co vlastně nevyužijeme, nepotřebujeme. Jen se tam chodíme bavit. Čas s pradětmi je krásně prožitým časem, když netrvá moc dlouho a když to není povinnost. Ony hrozně rychle vyrostou z říkanek a obrázků. Jakmile dostanou svůj mobil, ztrácejí o nás zájem. Nemáme co nabídnout. Dobrovolničení zní dobře, ale není zažitým společenským standardem. Nemáme si z čeho vybírat. Musíme pátrat a přesvědčovat. Ono hledání a obavy z neúspěchu jsou pro nás poměrně velkou překážkou. Pomozte nám ji odstranit a my vám to několikanásobně vynahradíme.

Jsme chodící pamětí národa. Zažili jsme komunismus, uzavřené hranice, cenzuru a vymývání mozků. Umíme vyprávět, jak vypadá okupace na vlastní kůži a co všechno nám vzala. Uvědomujeme si, že žijeme v období poměrného blahobytu. Víme, že cennější, než věci, jsou mezilidské vztahy. Také víme, jaká je to dřina je neustále udržovat a jak krásné emoce prožíváme, když si užíváme společné chvíle se svými blízkými v lásce a smíchu.

Milovali jsme Mirka Dušína pro jeho charakterové vlastnosti a chtěli jsme se mu podobat. Umíme uvařit pro celou rodinu téměř z ničeho, dokážeme se rychle rozhodovat, protože život nás naučil, že příležitosti se objeví a zmizí jako pára nad hrncem. Žili jsme pod tlakem nesvobody, kterou jsme my bez červené knížky cítili stejně. Můžeme z vlastní zkušenosti potvrdit, jaké to je, když jsme si byli všichni rovni, ale někteří si byli rovnější. Nezažili a pak naopak zažili jsme tlak na výkon. Nejdřív jsme se naučili, jak na sebe neupozorňovat a pak jsme se už nestačili naučit, jak se správně prosadit.

Měli byste vědět i vy mladí, že i mezi námi staršími jsou generační rozdíly. Mezi šedesátníkem a devadesátiletým seniorem je 30 let života stejně jako mezi šedesátníkem a třicátníkem. V obou případech je mezi srovnávanými ročníky rozdíl celé generace zkušeností nasbíraných během třicetiletého období. Tak proč nás dehonestujete za náš věk? Do období zaslouženého odpočinku vstupujeme s rozdílnými zkušenostmi, dovednostmi, a představami. Podporujte nás v tom, abychom mohli být stále aktivní přiměřeně našim ubývajícím silám. Umožněte či snad dovolte nám zažívat pocit, že jsme stále potřební a platní členové společnosti (nejen jako voliči). Tohle všechno bohatství odejde s námi nebo to zapomeneme. Tak si to vezměte, dokud dáváme. Hloupější, kdo nebere.

 

 

 

 

Hodnocení:
(4.2 b. / 41 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Kollinová
Přečetla jsem si článek se smíšenými pocity, z nichž na závěr zůstal pocit autorčiny výrazné emoční neangažovanosti ve sdíleném obsahu. Pochopila jsem až po nahlédnutí na autorčin profil a vyhodnocení v kontextu významu slova koučink. Wikipedie: "Pochopení podstaty koučování ulehčuje i metafora kočího (v angl. coach) nebo dostavníku – jako prostředku, pomáhajícího dostat se důležité osobě pohodlným způsobem z místa, kde právě je, na místo, kde chce být." Paní Nováková, děkuji, nepotřebuji jako "very old" seniorka "vykoučovat" z místa kde jsem a kde chci být a nepotřebuji k tomu ani ničí souhlas a kouče.
Miloslava Richterová
Kouče jsem sice nepotřebovala, ale představuji si ho jako optimistického, spokojeného a zdravě sebevědomého, který pomůže člověku s motivací k aktivnímu životnímu přístupu, jenže ten mi z tohoto článku nevyplývá.
Ilona Erika Kolář
Nechápu, to chce básník říci. Stěžuje si paní, nestěžuje? V článku jsou nesrovnalosti, protože paní Nováková, pokud je ročník 1957 a má dvě děti, tak zcela jistě nešla do důchodu v 64 letech, ale mnohom dříve. Já jsem ročník 59, mám jedno dítě a důchod pobírám od loňského roku. To je indicie, u které by měl člověk zbystřit, že něco není v pořádku. Dále U3V. Paní Nováková se možná chodí bavit a nic z toho nevyužije, ale spoustě seniorů to přináší mnohem více, chtějí se vzdělávat a navíc je min. věk pro studium padesát let a pochybuji, že tato věková skupina provozuje pouze gaučink. Také se mi hrubě nelíbí, že paní Nováková mluví za všechny seniory - seniorky. Paní Nováková, vy nejste žádná mluvčí seniorů, mluvte, prosím, pouze sama za sebe! Žijte si v klídku v pospolitě čtyř generací, já vám to ze srdce přeji, ale nepasujte se do role mluvčí seniorů! Napsala jste manipulativní článek ve smířlivém tónu, abyste uchlácholila a uklidnila seniory, že se vlastně nic neděje, možná vám na to většina skočí, já ne. A jen tak mimochodem, nevím jak jste dlouho na portále, toto je váš první článek, hned úspěšný a na titulce. Mrkla jsem na váš profil a je mi jasné odkud vítr fouká. Přeji hezký den při koučování. Odpusťte mi mou upřímnost, věřím, že jako spravedlivá koučka to oceníte.
Jitka Caklová
Mám podobný pohled na SVŮJ život, jako paní Štěpánková, nebo paní Richterová (07:17). To že U3V by pro mě byla ztrátou času ještě neznamená, že trpím mindráky ze školy, nebo že mám něco proti těm, kteří v U3V vidí svoji cenu. Já jsem naopak mindráky trpěla, dokud jsem neznala svoji cenu, která je pro mě mnohem důležitější.
Vlasta Ledlová
Paní Nováková, ve svém profilu na Íčku píšete: "Věřím ve skryté možnosti a schopnosti každého z nás a jsem přesvědčena, že jejich poznáním a využíváním najdeme každý tu pravou cestu ke šťastnému životu. Velmi si vážím toho, že dostávám dovolení otvírat zaprášené dveře a smím být svědkem zázraku prozření. Koučink považuji za účinný způsob, jak nejen najít a pojmenovat, ale skutečně naplnit naše vlastní sny. Učím se pokoře, abych dokázala respektovat, že každý má právo vnímat, po čem touží, a to po svém. (Ať už je to úspěšné plnění náročných firemních úkolů a budování vytoužené kariéry, nebo třeba „objevování smyslu života“, výchova dětí a řešení problémů v rodině, a nebo motivace ohrožených pacientů změnit svůj „nezdravý“ způsob života a přijetí skutečné odpovědnosti za svůj další život.) Průlomové pro mě bylo poznání, že v mozku se aktivují úplně stejná centra při ohrožení našeho sociálního postavení ve skupině, jako při skutečné fyzické bolesti a pochopila jsem, jak je důležité vyhnout se direktivním příkazům, detailním instrukcím a nevyžádaným radám. Vydala jsem se na novou cestu poznávání a cítím velikou potřebu hledat, objevovat, sdílet a pomáhat s hlubokým zájmem o životní hodnoty „druhého poločasu“ a jak k nim hledat cestu prostřednictvím koučování." Přeji vám, abyste svou cestu ke štěstí našla, ať už s koučováním nebo bez něj.
Helena Záchová
Paní Štěpánková má asi mindráky ze školy. Také chodím na U3V, už poněkolikáté. Je skvělé dozvídat se stále nové zajímavé věci. A navíc ve společnosti spokojených veselých lidí. Je dobře, že tam paní Štěpánková nechodí. Nebylo by nám s ní dobře. Ať klidně navštěvuje školku.
Jarmila Svěrkotová
Všechno je to o tom, jak to má člověk nastavené v hlavě. A taky v srdci. Protože- co člověk, to jiný názor, a tak vůbec není nutné někoho druhého prosit, aby mi něco dovolil:-) Pro společnost jsme udělali dost a ted je čas si ten život užít podle svého ,pokud to alespon trochu jde a to i s různými bolestmi a omezením.
Miloslava Richterová
Mrzí mne to rovněž, ale problém je ta forma množného čísla, názor autorky uznávám, jestliže má tyto pocity, jsou její, ale já tam nezapadám, žila jsem a žiji jinak. Přijala jsem své stáří, není to lehké, ale snažím se ho prožít podle svých představ. Totéž přeji i autorce.
Jitka Caklová
Z mojí strany nejde o negativní reakce, pouze o vyslovení odlišného názoru, nikoliv však sympatií, či antipatií k danému autorovi, či autorce. Každý má právo napsat svůj názor, ale ne každý umí odlišný názor na výplod své mysli strávit. Než aby si jeden přiznal vlastní neschopnost tolerovat, raději žádá toleranci od druhých. To je hezká představa demokracie :-)
Vladimír Mrázek
Mrzí mě tolik zbytečně negativních reakcí na článek paní Novákové. Není dvakrát optimistický, ale je v něm dost pravdy. Každý má právo na svůj názor. Rozhodně je mi milejší než dřívější rádoby vtipné urážlivé články pana Váchy (Prymula,Zeman), kterým jste mnozí tleskali a redakce je tolerovala. Možná by to chtělo více tolerance, když prý máme tu demokracii. Zrovna to je to, co mě odrazuje od toho napsat vlastní článek, možná ohledně faktů zajímavý, ale pro mnohé zřejmě kontroverzní.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.