Jak se jmenuje ta krásná holka? ptali se počátkem šedesátých let užaslí zaměstnanci pražského Technomatu, známého výrobce žárovek a elektronických součástek. Stačilo, aby tahle sedmnáctiletá fakturantka jménem Olga Schoberová prošla tovární halou a mezi muži to zašumělo. Nádherně tvarovaná postava s dechberoucím poprsím a dlouhýma nohama, vyčuhujícíma z kratičké minisukně, nenechala chladného snad žádného chlapa. Lhostejno, zda to byl tovární dělník nebo o nějaký ten rok později třeba hollywoodská hvězda kalibru Roberta Redforda či Seana Conneryho...
Skutečná česká sexbomba
Tělesné proporce Olgy Schoberové z ní učinily první – a mnozí znalci přísahají, že zatím i poslední – skutečnou sexbombu české kinematografie. Pár filmů stačilo, aby zářivá plavovláska vstoupila do mužských snů a hladce to dotáhla až do Amderiky. Oslnivý život ženy, která se pohybovala v nejvyšší kruzích hollywoodského byznysu a moře brázdila na jachtách „nesoucích mé jméno“, však časem doznal dramatických proměn.
K nehynoucí slávě na českém filmovém nebi stačily Schoberové pouhé čtyři filmy. Jako okouzlující a panensky čistá Winnifred byla v komedii Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) nevinnost sama. Komiksová parodie Kdo chce zabít Jessii? (1966) jí přinesla roli vynálezkyně antigravitačních rukavic se spoře oděným tělem sexbomby, kterou si z komiksových políček vysní hlavní hrdina. V komedii Pane, vy jste vdova! (1970) se stala objektem tajné lásky plachého astrologa Stuarta Hampla. A coby staropanenská služka Karin překvapila v nočním podniku druhým životem šantánové zpěvačky a tanečnice v detektivní parodii Adéla ještě nevečeřela (1977).
Prudký vzestup dívky z reklam
Režiséři upravovali Schoberové party přímo na její božské tělo a dobře věděli, v jakých rolích ji chce mužské publikum vidět. V každém ze zmíněných filmů tak byla Olga povinně spoutána, v Limonádovém Joeovi jí hrozilo zprznění ústředním padouchem, v Kdo chce zabít Jessii? byla zmrskána a v Pane, vy jste vdova! na ní byly roztrhány šaty.
Pozornost budila krásná Olga všude, kam přišla. Zprvu si přivydělávala jako půvabná dívka z reklamních fotografií. Tak si jí všiml režisér Antonín Kachlík a obsadil ji do vedlejší role své hudební komedie s Jiřími Suchým a Šlitrem Bylo nás deset (1963). Záhy si ji k focení vybral slavný časopis Playboy. To už popularita a zájem o Schoberovou prudce vzrostly, dostávala zajímavé pracovní i soukromé nabídky. Mezi české muže, kteří k ní vzpláli touhou a ona jejich city opětovala, patřili třeba tehdy velmi známý kreslíř Kája Saudek, renomovaný psychiatr Miroslav Plzák či režisér Juraj Jakubisko.
Manžel ji uvedl do Hollywoodu
Překrásná herečka měla na každém prstě ne deset, ale nejméně sto nápadníků. „V době, kdy jsem byla populární, jsem si svůj zjev moc nepřipouštěla, prostě jsem si to ani neuvědomovala. Až teď, když se dívám na fotografie, tak si říkám: Proboha, vždyť já byla skutečně hezká!"
Po úspěchu Limonádového Joea ji začal Filmexport s úspěchem nabízet do zahraničí. V roce 1964 natočila dva filmy v Německu a Rakousku. A v Itálii to byly později snímky oplývající lechtivými scénami Lucrezia Borgia a Poppeiny horké noci.
Na natáčení prvního zahraničního filmu Tajemství čínského karafiátu se poznala s budoucím manželem, americkým hercem Bradem Harrisem, který ji pak přivedl do Hollywoodu. Dala si jméno Olly Schober a začala hrát po boku velikánů typu Klause Kinského či Anthonyho Quinna.
Přebrala chlapa Streissandové
Zanedlouho se rozvedla a potom se skutečně skvěle provdala. Jejím druhým manželem se stal zámožný filmový producent John Calley, jenž v roce 1969 povýšil na prezidenta společnosti Warner Brothers. Pravdou je, že to byl původně partner slavné herečky Barbry Streissandové. Ta si však pozvala na večírek svého kamaráda, režiséra Miloše Formana, kterému se nechtělo jít samotnému – tak s sebou vzal Schoberovou. A neštěstí – tedy pro oscarovou Streissandovou – bylo hotovo. Olinku usadili při večeři vedle Calleyho, kterému se zápálila lýtka dřív, než se podávalo hlavní jídlo.
Sňatek s Calleym rázem vynesl Schoberovou do nejvyšších pater amerického showbyznysu, ale krásná Češka po hlavních rolích v hollywoodských trhácích zase tolik netoužila. Vyhovoval jí život v luxusní rezidenci v Beverly Hills, kam se sjížděli její noví přátelé, mezi něž patřil například Clint Eastwood nebo Paul Newman.
Symbol smyslné krásy 60. let
Od té doby si kupodivu jezdila zahrát – a dost zřídka – už jen do Čech. Poslední výraznější roli měla v dobrodružném česko-bulharském snímku Vrak z roku 1983. A tak stejně jako její předobraz Brigitte Bardotová na plátně nikdy nezestárla a zůstala symbolem přirozené a smyslné krásy uctívané v 60. letech. Proto jen málokdo uvěří, že letošní 15. březen je dnem, kdy Schoberová slaví 70. narozeniny. „Konečně jsem svobodná, nic nemusím, dělám si jen to, co opravdu chci,“ říká o svém nynějším životě.
Její dcera Sabrina, kterou má s dnes už zesnulým Calleym, pobývá v USA a pracuje v Hollywoodu jako kostýmní výtvarnice. Schoberová po druhém rozvodu žila střídavě v USA a Praze. „V roce 1993 jsem se sem nadobro vrátila a starala se devět let o nemocnou maminku. Teď hodně cestuju a často létám do Ameriky. Vždyť mám v Los Angeles pořád svůj dům, ze kterého koukám rovnou na Tichý oceán. Proč bych si to neužila, mám spoustu volného času,“ vypráví a odmítá řeči o tom, že se kvůli stáří skrývá před objektivy kamer a fotoaparátů: „Ráda chodím s kamarády do restaurací a jako každá žena ráda nakupuju. Ale nepotřebuju na sebe jako mnozí jiní upozorňovat na všelijakých nudných recepcích. A už vůbec nemám touhu promenádovat se v Karlových Varech po kolonádě zrovna ve dnech, kdy je tam filmový festival.“