O navrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru žádá přes 100 000 klientů bank, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Možnost přihlásit se o ně měli do 31. března. "Ještě tak ale mohou učinit prostřednictvím plné moci do 20. dubna, protože nějakou dobu se žádosti budou zpracovávat a zájem klientů je obrovský," řekl zakladatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Stanovením termínu pro zaslání plné moci chtěly servery motivovat nerozhodné klienty bank, aby se připojili k iniciativě o navrácení poplatků. "Pokud banky nezareagují pozitivně na výzvu o vrácení peněz, začneme řešit spory soudní cestou," upozornil Nacher.
Velké banky nyní většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit a ke každé stížnosti chtějí přistupovat individuálně. Shodně ale upozorňují i na to, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni. Řada bank, například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank, nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do vyšší úrokové sazby.
Tuzemské banky už od února čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů. Několik lidí žalovalo banky v rámci projektu Jdeto.de, následně podalo několik žalob i občanské sdružení Nekalé-Praktiky.cz.
Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.
V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 Kč.