Nejvíc českých domácností nakupuje v obchodním řetězci Kaufland, alespoň jednou měsíčně si zboží v jeho prodejnách koupí téměř polovina ze 4,4 milionu domácností. Kaufland je tak hlavním nákupním místem pro 943 000 českých rodin. Na dalších místech žebříčku podle návštěvnosti prodejen figurují Tesco, Albert, Penny Market a COOP. V prvních pěti řetězcích nakupuje 70 procent tuzemských domácností, vyplývá ze studie společnosti Incoma GfK.
Obchody Tesco jako hlavní místo nákupu uvádí 658 000 domácností, celkem v řetězci nakupuje téměř 1,4 milionu rodin. Hypermarkety a supermarkety Albert, který skončil na třetím místě, využívá k nákupu prakticky stejný počet domácností jako Tesco. Zatímco v Tesku utratí největší část svých výdajů 15 procent rodin, v Albertu 13 procent.
Na čtvrtém místě se umístil Penny Market a první pětku uzavírá systém družstevních prodejen COOP. "Těchto pět nejsilnějších subjektů preferuje jako hlavní nákupní místo téměř přesně 70 procent českých domácností, přičemž první tři nejsilnější mají podíl 50 procent domácností," uvedl analytik Zdeněk Skála z Incoma GfK.
Největší počet prodejen má v Česku systém COOP, který zahrnuje 2822 menších obchodů a formátů provozovaných českými a moravskými spotřebními družstvy. Síť Hruška provozuje 412 menších prodejen. Naopak nejméně obchodů má z první desítky Globus - 15 hypermarketů.
Řetězce dle počtu zákazníků
(v tisících, rok 2012)
1. Kaufland 943
2. Tesco 658
3. Albert 588
4. Penny Market 535
5. COOP 329
6. Lidl 263
7.-8. Billa 250
7.-8. Globus 250
9. Interspar 206
10. Hruška 118