Bicykl lze používat nejen ke sportu či rekreaci, ale po menší úpravě dobře poslouží také jako rychlý a levný dopravní prostředek při cestách za nákupy. Češi ale zatím (na rozdíl třeba od Skandinávců) jezdí do obchodů raději automobily.
„Chceme propagovat využití kola při nakupování. Snažíme se lidem ukázat, že není vhodné a vlastně už ani možné dostat se všude autem, ale naopak lze při nákupech využívat kolo,“ řekl Jan Řihošek z olomouckého Centra Semafor, které je autorem projektu Nakupuj na kole.
Češi kolo při cestách za nákupy zatím skoro nevyužívají. Ze zkušeností zákazníků v západoevropských zemích přitom podle Řihoška vyplývá, že až 60 procent běžných nákupů je možné odvézt na kole vybaveném nákupním košíkem a 85 procent nákupů lze odvézt na nákladním kole.
Za nákupy je možné na kole vyrazit jen tak s batohem na zádech nebo s nákupním košíkem, který lze jednoduchým způsobem připevnit na řídítka většiny typů bicyklů. „Košík s adaptérem stojí zhruba tisíc korun,“ podotkl Řihošek.
Kolo je ideální dopravní prostředek při nákupech na trzích, využít jej ale lze i při menších nákupech v kamenných prodejnách či supermarketech. V okolí velkoplošných prodejen navíc přibývá stojanů, na nichž lze kolo bezpečně zaparkovat a uzamknout.