Pořadatelé předváděcích akcí mají mít nově povinnost hlásit dopředu České obchodní inspekci (ČOI) podrobnosti o svých prodejních aktivitách. Oznámil to ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba jako součást boje proti brutálním a agresivním praktikám prodejců, kteří často s úspěchem vnucují seniorům předražené a nepotřebné produkty.
Lidé, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také budou moci obrátit na systém Spotřebitelského ombudsmana. „Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem ministerstva, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků,“ uvedl Kuba.
Údaje 15 dní předem
Firmy i jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít nově ohlašovací povinnost. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce povinen ČOI ohlásit 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude uskutečněna, datum a časový harmonogram.
Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi. Stejné údaje bude muset pořadatel také uvést v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Prodejce také musí konkretizovat, jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.
Na systému Spotřebitelského ombudsmana se má podílet 227 obecních úřadů a nevládní spotřebitelské organizace. Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde dostanou informace o možnostech dalšího postupu. Získají tam například formuláře pro odstoupení od smlouvy.
Agresivita vzrůstá
Firem, které oslovují zejména penzisty s předváděcími akcemi je v Česku asi 500. Tyto akce zde fungují sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy "Petice proti šmejdům". Organizátorům petice se například nelíbí, že ČOI nemá možnost pořizovat audiovizuální záznam přímo v sálech a že bez policie tam její inspektoři nesmí.
ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.
„Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo,“ řekl již dříve ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu, 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost.