Jak jezdí nejlepší sporťák 
všech dob? Jako Porsche 911!

Jak jezdí nejlepší sporťák
všech dob? Jako Porsche 911!

9. 9. 2013

Ferrari? Ne! Lamborghini? Ale kdepak! Tak Maserati? Nenechte se vysmát! Po světě běhá, tedy vlastně jezdí spousta motoristických fajnšmekrů, kteří vám odpřísáhnou, že všechny tyhle „italy“ strčí do kapsy jeden naprosto pohádkový vůz z Německa. Který že to je? No přece nejlepší sportovní automobil všech dob – Porsche 911!

Půl století je tento vůz skoro stále stejný

Je jen málo vozů ze současné automobilové produkce, o nichž lze říci, že jejich design zůstává po několik generací, přesněji řečeno už půl století, prakticky nezměněn a zároveň patří mezi legendy na čtyřech kolech. Ikonické sportovní kupé Porsche 911, kterého se dosud vyrobilo přes 820 tisíc kusů, obě tyto podmínky splňuje. Charakteristickou siluetu s protaženým „čumákem“ s kulatými světly, dvoumístnou kabinou a splývavou zádí mohli poprvé spatřit návštěvníci frankfurtského autosalonu před 50 lety, 12. září 1963.

Průkopníkem tvarů pro model 911 se stal typ 356, který se začal vyrábět v roce 1948 a konstrukčně vycházel z oblíbeného vozu Volkswagen Brouk. Za 17 let se ho vyrobilo přes 77 tisíc kusů. Nový sportovní vůz, který typ 356 nahradil, stvořil designér Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný „Butzi“. Tehdy sedmadvacetiletý mladík možná ani netušil, jak významný model pro Porsche právě zkonstruoval.

Ten design jim závidí celý svět

 „Vymyslel design století, který automobilce Porsche závidí celý svět,“ napsal německý deník Bild v dubnu 2012 poté, co Porsche ve věku 76 let zemřel.

Model nesl zpočátku typové označení 901, podle toho, že se jednalo o devítistý první projekt automobilky. Měl stejnou koncepci jako jeho předchůdce, tedy motor vzadu s pohonem zadních kol. Jeho sériová výroba byla zahájena v září 1964 a od počátku sklízel pochvalu laické i odborné veřejnosti. Svkělé byly zejména jeho dynamické jízdní vlastnosti.

Krátce po uvedení nového sportovního vozu do prodeje však musela automobilka Porsche řešit jeden problém. Třímístné číselné označení s nulou uprostřed měl totiž patentované Peugeot, proto musel být model přejmenován na 911. Údajně necelá stovka prvních vyrobených vozů ale nesla ještě původní označení 901.

Úžasných 130 koní uhánělo rychlostí 210 km/h

Porsche 911 bylo od počátku poháněno vzduchem chlazeným šestiválcovým motorem typu boxer, tedy s protiběžnými písty, o výkonu 130 koní. Díky tomu dokázalo vozidlo uhánět rychlostí až 210 km/h.

V roce 1966 přibyl vylepšený model 911 S, který poskytoval výkon 160 koní. Současně s ním přišla na trh verze Targa, která měla odnímatelný střešní panel a vyndavací zadní okno, čímž vznikl kabriolet s masivním ochranným obloukem za sedadly. Její název byl odvozen od automobilového závodu Targa Florio pořádaného na Sicílii, ve kterém Porsche pravidelně bodovalo.

V roce 1972 byla představena vrcholná verze Carrera RS o výkonu 210 koní. Bylo to první vozidlo na světě s integrovaným zadním spojlerem, kterému se podle jeho tvaru také říkalo „kachní ocas“. Tento model se také úspěšně prosadil v automobilových závodech.

První sériově vyráběné auto s turbodmychadlem

O tři roky později se začal prodávat model 911 Turbo, který měl zase jako první sériově vyráběné auto přeplňované turbodmychadlo. Také on se mohl pyšnit mohutným spojlerem na zádi. K pohlednému kupé přibyl v roce 1983 rovněž kabriolet s klasickou plátěnou stahovací střechou.

K jedné z nejzásadnějších změn v historii modelu došlo v roce 1997. Dosavadní koncepci vzduchem chlazených motorů nahradilo dnes všeobecně používané chlazení vodou.

Zatím poslední, sedmá generace modelu 911 se představila v roce 2011 a stále si zachovává známou siluetu se splývavou zádí. Současný nejsilnější model Turbo S, uvnitř kterého duní motor o objemu 3,8 litru a výkonu 560 koní, má zrychlení z nuly na 100 kilometrů jen lehce přes 3 sekundy. Zákazníci za něj zaplatí přes pět milionů korun! A udělají to rádi. Proč? Protože jsou přesvědčeni, že tenhle legendární auťák byl dopracován k naprosté dokonalosti.

 

Auto snů ze 70. a 80. let pořídíte
už za 400 tisíc korun. A budete unešeni!

K charakteristickým vlastnostem Porsche 911 patří kromě nezaměnitelného designu a vytříbených jízdních vlastností také nadprůměrná spolehlivost. Vůz se pravidelně umisťuje na předních příčkách žebříčku nejméně poruchových aut ve stáří šesti a více let, který sestavují respektované německé stanice technické kontroly TÜV.

Starší modely 911 z 70. a 80. let se dají koupit za 400 tisíc korun. Za to už dostanete pěkné auto, které potřebuje jen běžnou péči, jako každý jiný veterán. Jakmile proniknete do tajů ovladatelnosti tohoto vozu, pochopíte, proč v něm jeho řidiči vidí auto snů.

auta slavné značky
Autor: editor editor
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.