V řadě zemí světa se tak jako každý třetí čtvrtek v listopadu chystají oslavy nového beaujolais, mladého vína nesoucího název oblasti u francouzského Lyonu. V duchu tradice se začalo víno z odrůdy Gamay popíjet od půlnoci.
Chuť letošního ročníku je opět svěží a plná ovoce, ujišťují francouzští vinaři. Zdůrazňují přitom, že je třeba skoncovat se stereotypy, kterými častují víno jeho kritici, podle nichž jde o víno podřadné, "průmyslové".
"Není to víno, které by bylo snadné vyrobit. Je třeba ho vyrábět rychle v krátké době, aniž by se snížila kvalita produktu. Musí se to skutečně umět. Je nutné vrátit novému beaujolais jeho ušlechtilost," řekl představitel místních vinařů Jean Bourjade.
Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais opět Japonsko, kde se začne víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům nového beaujolais patří například USA a Německo. Většina z asi 200 tisíc hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh.
Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se očekává až 10 tisíc návštěvníků z jiných míst Francie a světa. Loni jich zde zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem 6000.
Také milovníci vína v České republice se od 90. let připojují k fenoménu rituálního zahájení prodeje nového beaujolais. Popularita beaujolais však v posledních letech poklesla, hlavně v důsledku vzestupu obliby konkurenčního domácího Svatomartinského vína.