I po šedesáti letech od prvního představení je v Česku registrováno téměř 2000 vozů Škoda 440, pro které se vžil původní název prototypu Spartak. Ceny pojízdných vozů se dnes pohybují mezi 60 tisíci až 80 tisíci korunami, ovšem za špičkový stav mohou sběratelé požadovat až 150 tisíc. Ano, jsou to velmi úspěšní veteráni.
„Cena se odvíjí jednak podle stavu karoserie a původnosti, ale velký rozdíl v ceně může udělat kompletnost bižuterie, tedy ozdob, nárazníků, podnárazníku a dalších atributů, které na první pohled Spartaka odlišují od tehdejší Octavie,“ řekl majitel Spartaka Jan Voříšek.
Ten Spartak pořídil před 14 lety. Automobil byl kompletní, pouze vyvařil prahy, auto nalakoval a složil. Od té doby s ním najel 40 tisíc kilometrů včetně cesty do Chorvatska a výletů do okolních zemí. Nyní má vůz na tachometru 145 tisíc kilometrů, je v něm původní motor a vše funguje.
Ke Spartaku se jeho majitel dostal náhodou. Jeho děda a poté matka vlastnili Octavii z roku 1960, ve které si jako dítě hrál na zahradě a později ji chtěl zachránit před sešrotováním. V dospělosti se rozhodl, že chce stejný vůz. Zalíbila se mu "oktávka" z kamarádovy sbírky, ale ten ho vyvedl z omylu s tím, že jde o předchůdce, tedy o Škodu 440 Spartak. „No, a asi za týden se jelo pro auto na první inzerát,“ dodal Voříšek.
Elegantní Škody 440 a výkonnější 445 se vyráběly od roku 1955 respektive 1957 do roku 1959, kdy je nahradila velmi podobná Octavia. Ta se pak vyráběla až do roku 1971. Škoda celkem vyrobila přes 75 400 vozů modelu 440 a téměř 9400 exemplářů luxusní verze 445.