Kouzlo časů minulých:
Vesničan na měšťance

Kouzlo časů minulých:
Vesničan na měšťance

19. 8. 2014
Z gymnázia na měšťanku jsme v devětačtyřicátém přešli jako jeden hoch, protože jsme byli sekundáni, a ti neměli nárok dokončit gymnázium. Terciáni se jakžtakž provlékli mezi paragrafy nového zákona o sjednoceném školství z dubna 1948. Měšťanky byly i v menších městech, a tak jsme se "trhli" tam, kde to bylo do školy nejblíž. Já zůstal ve stejné budově, která se už nejmenovala gymnázium, ale měšťanka. Přibyla spousta nových spolužáků, kteří postoupili z druhé měšťanky, a do třídy zavál jiný duch.

Začalo to třídním učitelem, který byl sportovec každým coulem a při holdování této vášni si zle pochroumal nohu při lyžování a chodil povětšině o holi a měl přezdívku Čaganista. Byl velmi vstřícný, stále něco pro své žáky organizoval, dělal spoustu různých koníčků, jeden z nich jej dovezl až na místo vedoucího Střediska pro výchovu filmem a diapositivem. Tuto funkci vykonával bezplatně a věnoval jí nejméně deset hodin týdně. Byl přísný, ale na nikoho z nás nešáhl.

To katecheta, kterého jsme vzhledem k jeho pleši přezdívali Lebec, byl jiného ražení. Seděl jsem jako vždy kvůli krátkozrakosti v první lavici a se mnou spolužák Fojtík, který bydlel v Konviktu, což bylo církevní zařízení, připravující od raného mládí hochy na budoucím možné studium teologie. Tomuto církevnímu zařízení již vzhledem k novému režimu dohořívala svíčka, nicméně Fojtík na přání svých rodičů ještě asi rok v Konviktu pobýval.

Proč o tom mluvím v souvislosti s katechetou? Přišel do třídy jako vždy s futrálem pod paží, všichni povstali a jak došel ke stolu na stupínku, pokynul k usednutí. Pak vytáhl z futrálu husle a smyčec, malinko naladil a zvěstoval: "Dneska si zazpíváme, Tisíckrát pozdravujeme Tebe". Použil smyčec jako dirigentskou hůlčičku a po tom správném znamení se třídou rozlehla tato náboženská píseň. Ten den jsme odezpívali první čtyři takty a husle zmlkly. "Fojtíku, proč nezpíváš?" vyslal dotaz směrem k první lavici. Fojtík sklopil hlavu a mlčel. "Ptám se tě, proč nezpíváš," postoupil až těsně před něj. Fojtík mlčel a palci na spojených rukách předvedl mlýnek. Lebec se neudržel a políček, který obarvil Fojtíkovu tvář dočervena, mlaskl jako když se kapr hází nad hladinu rybníka. Zpěv jsme dokončili, ale Fojtíkova tvrdá hlava nevydala ani hlásek.

Třetím z pozoruhodných učitelů byl nám dobře známý profesor Kubeša, o kterém byla už řeč na jiném místě (Kouzlo časů minulých: gymnázium) a který přešel s námi na měšťanku. Byl v té době vedoucím Valašského krúžku, do kterého chodily převážně starší "tetiny", a tak nás, třináctileté měšťankáře, začal získávat pro výuku valašských tanců. A podařilo se. Takže jsem se naučil v náruči statných tanečnic, kterých jsem se vzhledem k jejich objemu taktak držel, valčík, polku, ale i spoustu valašských tanců, čímž jsem na několik let uvízl v osidlech tenkrát tak vyhledávané zábavy.

Všichni tři učitelé by se dali zařadit do skupiny, nazvané "každý pes, jiná ves". Čaganista byl evangelík a v tom směru na nás i když jen maličko, působil. Lebec jako katolický kněz byl na směru našeho náboženského přesvědčení přímo profesně závislý a Čaganista byl pro něj nepříjemným sokem. A Kubeša, jak jsme jej přezdívali?  Májíček! Tomu bylo náboženství fuk, hlavně když měl tanečníky do "krúžku". Co nám katecheta natloukl do hlavy se rázem vytratilo, když se v krúžku ve čtvrté měšťance objevila děvčata ze třeťáku a stranou šlo učení i náboženství. Holt jsme si čuchli k rozvíjejícím se poupátkům.

Kromě starostí, jak vyjít se všemi učiteli s alespoň obstojnými známkami a prvním stupněm z chování, jsme si čas o přestávkách krátili hrou, zvanou "šprtec". Na skoro všech lavicích bylo vyznačeno hřiště, skoro každý měl onen nástroj, podle kterého byla hra pojmenována a tři mince, které byly potřeba, nikdo neutratil ani náhodou. Bez nich by dobré umístění v třídní šprtcové lize bylo nemyslitelné.

A tak šel čas, tenkrát jako hlemýžď, z dnešního pohledu jak Pendolíno a měšťanka už brzy vzala zasvé.

Kouzlo časů minulých
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zuzana Pivcová
Ráda si čtu o učitelích z jiných škol. Vždy si vybavím, jak studenti z filmu "Škola-základ života" pojmenovali jednotlivé kantory podle typického projevu nebo zjevu. U nás to bylo také tak.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%