Po roce restaurování se na své místo ve Šternberském paláci vrací jediné dílo slavného malíře Rembrandta van Rijna v českých sbírkách. Obraz Učenec ve studovně z roku 1634 patří k nejcennějším dílům Národní galerie v Praze, která má ještě sedm desítek jeho grafických listů.
Vystavení restaurovaného obrazu doprovází projekt After Rembrandt, který bude postupně prezentovat díla čtyř současných autorů vytvořených jako umělecké reflexe Rembrandtovy malby. Dílo nese veškeré charakteristické znaky malířova stylu malby - energické tahy štětcem a nanášení barvy na ještě nezaschlou předchozí barevnou vrstvu.
Restaurování plátna předcházel podrobný průzkum skenerem umožňujícím nasnímat obraz v několika hladinách infračerveného spektra. Při něm byla třeba odhalena autorská změna malby baretu, místo něhož Rembrandt původně zamýšlel turban.
Turban zdobený řetězy má na hlavě muž na jiném Rembrandtově obraze, k němuž mu o rok dříve stál stejný model a který je dnes v Mnichově - Rembrandt téhož muže zpodobnil v podobném kostýmu i v roce 1635. Tento obraz z Rijksmusea v Amsterdamu byl v Praze před dvěma lety součástí výstavy Rembrandt&Co, jež měla představovat nizozemské malířství 17. století, Rembrandtova malířská díla však na ní byla právě jen tato dvě.
Muž na pražském obraze je vyobrazen v momentě přerušení četby knihy položené na stole. Je oděn do sametového pláště s kožešinou zdobeného zlatými řetězy. Postava učence byla v minulosti slučována s vyobrazením Rabína, Orientálce či Doktora Paracelsea. S největší pravděpodobností ale jde o malbu typu tronie (tvář), která představuje anonymní postavu v nějakém zvláštním, většinou exotickém kostýmu. Úsilím umělce je zachytit zajímavou fyziognomii a výraz i duševní rozpoložení zobrazené figury.
Restaurování obrazu odhalilo dvojvrstvý podklad typický pro Rembrandtova plátna, kdy spodní červenohnědá vrstva je pokryta slabým nátěrem šedivého tonu. Na tomto barevném základě je pak vystavena samotná malba. Restaurátoři upevnili uvolněnou malbu a sňali svrchní syntetický lak. Spodní starou lakovou vrstvu ponechali, aby se zachovala patina přiznávající téměř čtyřsetleté stáří obrazu. Odstraněny byly i veškeré retuše.