Mají se měnit parfémy s věkem?
Ilustrační foto: Pexels

Mají se měnit parfémy s věkem?

5. 11. 2021

Ženy se dělí do dvou skupin. Jednu tvoří ty, které jsou většinu života věrné jediné značce parfému. Druhou ty, které nadšeně očichávají každou novinku a jejich koupelny připomínají parfumérii.

Která cesta je ta pravá, když voňavá nabídka je rok od roku větší? A je třeba přizpůsobit výběr vůně měnícímu se věku?

Výrobci parfémů v reklamách často zmiňují, že ta či ona vůně je vhodná pro určitý typ ženy: pro mladou dívku, pro zralou ženu, pro sportovní typ či pro elegantní dámu. Je to jen marketingový tah nebo ne? Skuteční znalci parfémů se shodují v tvrzení, že pokud se ženě podaří najít značku, která ji opravdu nadchne, klidně ji může zůstat věrná řadu let či celý život. Parfém se stane její druhou kůží, poznávacím znamením, prostě ji bude charakterizovat. Neznamená to, že sousedka bude ještě tři hodiny po jejím odchodu z domu na chodbě cítit její vůni, to opravdu ne. Vůně, která nositelce opravdu sedne, je totiž cítit jemně, jen v její blízkosti, při jejím pohybu, při vkročení do jejího bytu.

Konzervativní Češky?

Najít tu pravou je proto vysoká alchymie a mnoha ženám se to ani za celý život nepodaří. Přesto je tady jedna pozitivní zpráva. Co se týká vztahu k parfémům, nejsou přibývající roky na škodu, právě naopak. Čím je žena starší, tím zajímavější vůni si může dovolit. A mnohé vůně jsou sestaveny tak, že je k nim třeba se takzvaně pročichat. No jen si vzpomeňme na neslavnější parfém všech dob Chanel 5. Dvacetiletá dívka o něm obvykle řekne: Fuj. Třicetiletá žena jej zkouší, chce mu přijí na chuť, ale nakonec sáhne po jiném. Po čtyřicítce jej ženy berou na milost a v padesáti jim dojde, že žádný jiný už nikdy nosit nechtějí. A tak je to s mnoha dalšími vůněmi.

Říká se, že Češky jsou ve výběru vůní mnohem konzervativnější než třeba Francouzsky, Italky, Polky, Rusky či Španělky. Mladé i starší ženy přicházejí v České republice do parfumérii často s otázkami: Co je teď nejprodávanější vůně? Kupuje se to hodně? Není to moc výrazné, vyzývavé? Chci něco jemného, univerzálního, květinového.

Výsledkem je, že žebříček nejprodávanějších vůní opanují parfémy, jejichž vůně jsou si podobné. Pěkné, jemné, nenápadné, neurazí, neohromí. Prostě tak trochu nuda, protože všechny ženy voní podobně.

Potíž je v tom, že mnohé starší dámy se obávají, že budou působit jako konzervativní babičky, když budou žádat starou značku a vyhýbat se takzvaným novinkám. Proto kupují to, co kupují ostatní, tedy to, na co je právě hodně reklamy. A tak takový fialová kulatá lahvička značky Lanvin o Vánocích putuje v nejedné rodině s patnáctileté vnučce i její sedmdesátileté babičce. A kupující říkají: Ta se babičce líbí, je taková nenápadná, nevýrazná.

Staré dobré značky, staré dobré vůně

Nedávno přišla do jedné luxusní parfumérie asi šedesátiletá žena s tím, že si chce vyzkoušet klasický starý parfém firmy Lancome, Trésor. Mladinká prodavačka jí začala vysvětlovat, že Lancome už má dalších pět druhů této vůně a že je tedy škoda, kupovat původní Trésor, když je nyní v módě řada jeho podobných klonů. Paní značně znejistěla. Pročichávala se těmi novými a nakonec prohlásila, že ten starý dobrý Trésor je prostě nejlepší. Když s ním odcházela, prodavačky na sebe koukly pohledem, který říkal: No jo, konzervativní stará paní. Jak se ty mladé prodavačky mýlily. Všichni, kdo parfémům skutečně rozumějí, vědí, že většina těch nových odnoží původních značek se nepovedla. Že jde jen o marketing, o snahu vyvolat v zákaznicích pocit, že na trhu je něco nového, něco co je třeba vyzkoušet. Ty zkušené však vědí, že původnímu Trésoru žádný novější Trésor nevyrovná, stejně tak jako kvality Chanelu 5 už žádný další Chanel nedosáhl.

Zkrátka, při výběru parfémů není ostuda žádat na vyzkoušení ty nejstarší značky. Ty vůně, které jsou na trhu dlouhou dobu, kterými jsme se třeba voněly kdysi dávno. Nenechejme se omámit všemi těmi novými reklamami a předvánoční masáží, která nám sděluje, že kdo tuto zimu nevoní tím či oním, je úplně nemožný.

V tomto směru je totiž vyšší věk výhodou. Dámám ve věku nad padesát prostě sluší vůně výrazné, zajímavé a netuctové. Nemusejí sahat po jemných toaletních vodách, které sice stojí nad tisícovku, ale výdrž mají mizivou. Znalkyně kupují parfémované vody, případně přímo parfémy. Je v tom totiž obrovský rozdíl, většina značek má jednu vůni v různých silách a kupovat tu nejslabší se nevyplácí. U vyšších koncentrací naopak vůně vydrží mnohem delší dobu.

Vyšší věk přináší svobodu v rozhodování a tak proč si to neužít třeba i při výběru vůně? Takže, příště vkročte do parfumérií jako sebevědomé dámy, které se přišly pokochat krásou klasických starých značek. Ne jako nejisté ani mladé ani staré bytosti podléhající reklamám. A hlavně nechte doma otázku: A prodává se teď ta vůně hodně?

Inspirace pro ženy móda
Hodnocení:
(5 b. / 12 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Ludmila Černá
Trefit se někomu do vkusu parfémem je těžké. Moje nejstarší dcera nikdy nemohla použít to co já, úplně jinak se na ní vůně rozložila. Za život jsem vystřídala vůní dost. Momentálně si užívám vůni na míru. Dcera mi koupila poukázku k pánovi, který vás vyzpovídá, jaké vůně se vám líbí a pak skládá kapku ke kapce...Přes den používám toaletní vody, podle nálady, a počasí. Za nepoužitelné považuji ruské Duchy. Tatínek je kdysi hóódně dávno přivezl mamince z dovolené. Lahvička měla tvar Kremlu a nepamatuji si, že by to kdy maminka použila. Fakt to bylo velice intenzivní, celá skříň tím voněla, i když lahvička byla zavřená. Na krabičce vyložené sametem bylo azbukou napsánu Duchy.
Ivet Sovadinová
Lanvin má predchůdce zmíněného fialového flakonku v podobě Lanvin Arpége, který vznikl roku 1927. Byl údajně oblíbenou vůní Dany Medřické. Dnes ho koupíte za skvělou cenu a když se tím zrovna nepolijete, ale jen vstoupíte do mlhy stříknuté do prostoru, je to tak akorát. Mimo Arpège miluji i Chanel No.5, jsou to úžasné nadčasové vůně.
Patrik Poula
Já jsem si snad nikdy nekoupil dva stejné parfémy :-D . Je to tím, že se moc nevoním, tak vždycky když mi parfém došel, tak už jsem nevěděl, kde jsem si ho koupil a objednal jsem si jiný :-D . K Vánocům jsem sobě i manželce objednal parfém z https://www.esensino.cz/ a zatím jsem to ještě nezapomněl, kde jsem ho objednal, tak ho tam třeba příště objednám znova, když si to teda ještě za půl roku budu pamatovat :-D .
Eva Mužíková
Mám dlouhá léta oblíbený parfém - Nadčasový tón Chypré, rafinovaná svěžest damascénské růže s dřevitou vůní pačulí. Tvůrce Anick Menardo / opsáno ze štítku/ . Stačí opravdu jen dvě kapičky. Nesnáším žádnou jinou vůni, proto také od nikoho takové dárky nepřijímám. Tato vůně je pro mne typická, mnohokrát jsem s ní zaujala. Je nevtíravá, příjemná. Když jsem chodila ještě do práce, často kolegové poznali, že jsem prošla třeba chodbou, nebo kanceláří. / Nebyla tu Eva?? / Kupuji jí v YVES ROCHER. Mýdla v prádle mám také ráda.
Hana Rypáčková
Nevím , jestli smrdím. Spíš je to prý příjemná vůně. V prádle mám mnoho italských mýdel Rose Blassom, nádherně voní za sucha, mokrá už tolik ne. A z Provense parfémovanou vodu Rose Angéligue. /Za mlada jsem měla ráda složité vůně a nebyla jsem věrná jedné značce./
Alena Švancarová
L.K. - 10:07 - ano ,jet ve výtahu s někým nasmrádlým je opravdu utrpení.
Bohumila Majerová
no z mého pohledu OPIUM z mody nikdy nevyjde
Lenka Kočandrlová
Manžel je přecitlivělý na "smrady" voňavek a parfémů,u nás se nepoužívá ani aviváž a já ani nemám potřebu se něčím vonět,používám jen deo a to spíš pánskou vůni,ty ženské příliš smrdí.Být delší dobu s někým,kdo je prolit výraznou "vůní" je utrpení,např. v kině ,divadle,stačí i jet výtahem s někým nasmrádlým a už se člověku zdvíhá kufr....a místo zážitku je jen utrpení.
Granda Nekonata
měnit, neměnit, jak která z nás chce, jak se jí to líbí chápu i, že se někdo nevoní vůbec já se do vůně ráda zabalím a umím ocenit hezké vůně druhých
ivana kosťunová
Někdy kolem 45. roku jsem objevila svoji vůni a jsem jí věrná dodnes.Občas sice zatoužím po změně, ale pak se opět vrátím ke své 5th avenue od Elizaeth Arden.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 48. týden

V čase adventním a vánočním často televizní stanice nabízí divákům známé filmy a pohádky. Tento týden si budete moci v kvízu vyzkoušet, jak dobře je znáte.