Mladoboleslavskému vozidlu patří i nadále mezi malými auty jedna výjimečnost: Zákazníci mohou volit mezi krátkou verzí a kombíkem. Moc konkurentů takovou možnost nenabízí. Většinou si vystačí s krátkým modelem.
Škodovku, jejíž jméno začíná písmenem „F“, v posledních třech dekádách patrně vlastnila alespoň po nějakou dobu většina českých rodin. Po Favoritech, Formanech a Felicii přišla na řadu v roce 1999 Fabia. A právě ta se nyní začíná prodávat ve své třetí zmodernizované generaci. To znamená, že prošla faceliftem. Ten přinesl pár designérských změn v čele s novou přední maskou a užšími hlavními světlomety.
Ale nejen to. Fabia poprvé nabízí LED přední světla, LED zadní skupinové svítilny a osmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Designéři dali také nový ráz přístrojovému panelu. Rozšířena byla i nabídka asistenčních systémů. Nově je k dispozici Asistent hlídání mrtvého úhlu, který upozorrňuje řidiče na přítomnost vozidel v mrtvém úhlu nebo na zezadu rychle se přibližující vozidlo při jízdě ve víceproudých komunikacích. Asistenti také usnadňují vyjíždění z parkovacího místa (Asistent vyparkování) a přibylo automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly (Asistent dálkových světel). Právě tyto nové funkce ocení zejména řidiči-senioři. A nejen to. Fabia se liší od ostatních malých vozů na trhu i celou řadou praktickcých vychytávek jako je škrabka na led ve víku palivové nádrže, která umí změřit i hloubku dezénu pneumatik, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru či USB porty i pro cestující na zadních sedadlech.
Změny se dotkly také pohonných jednotek. Nabídka motorů pro novou Škodu Fabia zahrnuje tři tříválcové agregáty s litrovým objemem, jejichž výkonové spektrum sahá od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k). Základní motor 1,0 MPI s výkonem 44 kW (60 k) naběhne do výroby v průběhu roku. Oba přeplňované motory TSI (s výkonem 70 a 81 kW) jsou nově vybaveny filtrem pevných částic. Naftové motory už vzhledem ke zpřísňující se evropské legislativě malá škodovka nedostává.
Dokud se v prodeji neobjeví Fabia se základním motorem, bude její cenovka začínat údajem 284 900 Kč. Kombík je o 14 tisíc dražší. Základní 60koňový motor bude k mání jen pro krátkou verzi. Fabii lze pořídit také s automatickou převodovkou. Sedmistupňové DSG je k dostání v kombinaci s nejsilnějším motorem 1,0 TSI (110 koní).
Petr Buček pro portál i60
Škoda Fabia - technické údaje
Zrychlení 0-100 km (s): od 9,6 do 15,2 podle zvoleného motoru 1)
Nejvyšší rychlost (km/h): 168 – 196 podle motoru1)
Délka v mm (kombi): 3997 (4262)
Šířka v mm: 1732
Výška v mm: 1467 (1488 kombi s ližinami)
Rozvor v mm: 2470
Pohotovostní hmotnost v kg: od 1086 (1106 kombi)
Objem kufru v litrech: 330 / 530 (kombi)
Objem nádrže v litrech: 45
Poznámka: 1) netýká se základní motoru 1,0 MPI, který bude v nabídce až v průběhu roku 2019